در نمودارهای بلومبرگ به تصویر کشیده شد

برندگان و بازندگان اقتصاد جهان در سالی که گذشت

کدخبر: ۱۳۴۱۶۹
زمانی که آخرین ارقام محاسبه شوند، سال 2015 یک سال ناامیدکننده دیگر برای رشد جهانی خواهد بود.
به گزارش اقتصادنیوز، در سال 2015 میلادی، عملکرد راکد بازارها حتی با تزریق نقدینگی بانک‌های مرکزی ادامه داشت، قیمت نفت دوباره سقوط کرده و تورم در حد متوسطی بوده است.

سال 2015 همچنین سالی با عملکردهای متفاوت بوده است. در حالی که قیمت کالاهای اساسی در بازارهای درحال ظهوری چون برزیل و روسیه به شدت افت کرده است، در دیگر اقتصادهای در حال ظهور مانند هند و ویتنام این روند به شدت صعودی بوده است. در دنیای توسعه یافته، رشد آمار اشتغال آمریکا منجر به این شد تا فدرال‌رزرو برای اولین بار از سال 2006 تصمیم به سفت و سخت‌تر کردن سیاست پولی خود بگیرد.

بلومبرگ نگاهی اجمالی به برندگان و بازندگان سال 2015 انداخته است: در اقتصادهای پیشرفته، کشورهای اروپایی کوچک‌تر بهترین عملکرد را داشته‌اند. اقتصاد ایرلند در سه‌ماهه چهارم سال جاری رشدی 7 درصدی داشته (حتی سریع‌تر از چین) که بسیار بیش از رشد 1.6 درصدی منطقه یورو در مدت مشابه بوده است. 
بر خلاف ایرلند،‌ تصویر اقتصادی فنلاند به شدت متفاوت است. شمالی‌ترین عضو اتحادیه اروپا، که به دلیل کمک مالی به یونان از سوی منتقدان تحت فشار بود، با مشکلاتی در صنایع اساسی خود نظیر کاغذسازی رنج می‌برد. علاوه بر این تقاضای ضعیف صادرات از سوی روسیه نیز به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

در دنیای بازارهای درحال ظهور، عملکرد برجسته در اختیار ویتنام، تانزانیا و چین بوده است. حتی پس از سقوط 5 هزار میلیارد بازار سهام و چیزی که از آن به عنوان کندترین رشد اقتصادی در 25 سال اخیر یاد می‌کنند، رشد کلی تولید ناخالص داخلی چین در مقایسه با همتایان خود به نسبت قدرتمند باقی مانده است. اقتصاد هند نیز سریع‌تر از حد انتظار توسعه یافته است. 
بدترین عملکرد از آن مظنونین همیشگی بوده است. روسیه به دلیل قیمت پایین نفت بدترین افت اقتصادی خود را در دو دهه اخیر تجربه کرده است. اقتصاد برزیل به دلیل قیمت پایین کالاهای اساسی،‌ آشفتگی‌های سیاسی و رسوایی فساد مالی و کمبود بودجه به شدت زمین‌گیر شده است. غایب مهم این لیست ونزوئلا است. چرا که بانک مرکزی آماری از تولید ناخالص داخلی این کشور برای سال جاری منتشر نکرده است.

 ژاپن به دلیل رکودی که تا به حال تجربه نکرده بود، تحت توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. بازنگری آمار بدان معناست که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم بیش از چیزی که تصور می کردند، رشد داشته است و این یعنی سومین اقتصاد بزرگ دنیا از دومین سال بحران اقتصادی در سه سال اخیر رهایی پیدا کرده است. برخی اقتصاددانان اعلام کردند که عملکرد اقتصاد ژاپن نشان می‌دهد که این کشور به طور کلی در مسیر بهبود قرار گرفته است حتی اگر چالش‌های زیادی همچنان باقی مانده باشد. 
با فاصله گرفتن از ارقام GDP، مشاهده می‌شود که آمار اشتغال در دنیا تصویر پیچیده‌ای را ارائه می‌کند. کمترین نرخ بیکاری در دنیا در کشورهایی نظیر ژاپن و سوئیس و یا تایلند و سنگاپور بوده است ولی کشورهای غرب اروپا همچنان با سطوح بالایی از بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. نرخ بیکاری دو رقمی در یونان و اسپانیا نمایانگر چالش‌های پیش روی این کشورها خواهد بود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید