اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

ارزیابی فعالان بازار از وام جدید مسکن/آیا وام 80میلیونی اثری بر بازار مسکن می‌گذارد؟

کدخبر: ۱۳۴۴۴۵
آیا وام 80 میلیون تومانی مسکن تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟ با پرداخت این وام بازار کدام خانه‌ها داغ‌تر می‌شود؟ برخی از مشاوران املاک در مناطق جنوبی تهران به این سوال‌ها پاسخ داده‌اند.
ارزیابی فعالان بازار از وام جدید مسکن/آیا وام 80میلیونی اثری بر بازار مسکن می‌گذارد؟
ساره ناصری:

پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن از امروز آغاز شده و به این ترتیب متقاضیان این وام که از چند ماه گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند این وام را دریافت کنند، اما این وام تاثیری هم بر روی بازار مسکن می‌گذارد؟ با پرداخت این وام بازار کدام خانه‌ها داغ‌تر می‌شود؟

یکی از مشاوران املاک در محله مولوی به اقتصادنیوز گفت: با توجه به شرایط سختی که وام 80میلیونی دارد و با توجه به رقم بالای اقساط ماهانه، از نظر من این وام حتی در این محله که تقریباً از ارزان‌ترین محله‌های تهران به شمار می‌رود تاثیری نمی‌گذارد و شاید تعداد محدودی از افراد به دلیل ارزان بودن خانه در این محله تصمیم به خریداری مسکن بگیرند، اما این تعداد محدود باعث رونق و ایجاد تغییر در بازار مسکن نمی‌شود.

مشاور املاک دیگری در محله یافت‌آباد بیان کرد: با توجه به اینکه سقف این وام 80 میلیون تومان است، بنابراین شخصی که قادر به دریافت سقف این وام است باید 40 میلیون تومان در بانک سپرده داشته باشد، درضمن باید قادر به پرداخت اقساط ماهانه یک میلیون تومان و حتی بیشتر نیز باشد، در این صورت از نظر من افرادی که واقعاً به این وام نیاز دارند قادر به دریافت آن نیستند و افرادی هم که قادر به دریافت این وام هستند، نیازی به آن ندارند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در محله نازی‌آباد گفت: وام‌های مسکن در صورتی می‌تواند در بازار مسکن اثر بگذارد، که اقساط آنها پایین باشد و این کاملاً مشخص است که افراد نیازمند به این وام، قادر به پرداخت اقساط یک میلیون تومانی نیستند، در نتیجه از نظر من این وام هیچ تاثیر مثبتی در بازار ایجاد نمی‌کند.

او همچنین بیان کرد: همان تعداد اندکی از افراد که این وام را دریافت می‌کنند، به خریدن خانه‌های کوچک و ارزان‌قیمت جنوب شهر روی می‌آورند، اما باز هم تکرار می‌کنم این افراد آنقدر کم هستند که نمی‌توانند تغییری در بازار مسکن ایجاد کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید