پول هلندی‌ها از هفته آینده به استان البرز سرازیر می‌شود

موج اول سرمایه‌ خارجی پسابرجام از هلند آمد

کدخبر: ۱۳۵۸۲۷
به نظر می‌رسد هلندی‌ها در میان سرمایه‌گذاران خارجی که قصد شروع سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، شاگرد اول هستند چراکه آنها حتی تا پیش از اجرای برجام نیز رایزنی‌های خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران آغاز کرده‌اند و اکنون با اجرایی شدن برجام، به‌عنوان نخستین گروه سرمایه‌گذاری خارجی، از هفته آینده رسما فعالیت خود را در استان البرز شروع خواهند کرد.
موج اول سرمایه‌ خارجی پسابرجام از هلند آمد

به‌گزارش اقتصادنیوز، در آذرماه سال جاری، «هنک کامپ»، وزیر اقتصاد هلند، در راس یک هیات بزرگ تجاری به تهران سفر کرد تا ضمن شرکت در سومین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز، زمینه‌های توسعه روابط میان دو کشور را بررسی کند.

در این سفر، نمایندگان بیش از 60 شرکت بزرگ هلندی که عضو اتحایده صنعتی و موسسات تحقیقاتی از بخش‌های انرژی و کشاورزی بودند نیز هنک کامپ را همراهی می‌کردند.

حال، با اجرایی شدن برجام، رقابت شرکتهای خارجی برای ازسرگیری سرمایه‌گذاری در ایران شتاب بیشتری گرفته که در این بین، هلندی‌ها بیش از سایر کشورها در این کار اشتیاق نشان داده‌اند به طوری که در هفته پیش‌رو، شاهد شروع رسمی اولین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، به همت شرکت بزرگ و معتبر هلندی «برنتز اینترنشنال» (Barentz International) با همکاری شرکت هلدینگ خصوصی «فیوچر وِی» (Future Way Holding)، متعلق به خانواده ثابتیان، در استان البرز هستیم. آیین گشایش این سرمایه‌گذاری مشترک در روز ششم بهمن‌ماه و با حضور مدیران کمپانی برنتز اینترنشنال و شرکت هلدینگ فیوچر وِی و سفیر هلند در تهران، در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار شده و یک روز بعد از آن، این سرمایه‌گذاری مشترک رسما در استان البرز آغاز خواهد شد.

«سوزانا ترستال»، سفیر هلند در تهران، ضمن تایید آغاز سرمایه‌گذاری‌های جدید کشورش در ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز ضمن اشاره به سفر ماه‌های گذشته هیات هلندی به ایران، از انجام ماموریت‌های بزرگ تجاری با کشورمان خبر داد. وی با اعلام اینکه شرکت‌های هلندی اشتیاق فراوانی برای بازگشت به ایران هستند، تصریح کرد: در آینده نزدیک تجار هلندی بسیاری نه تنها برای تجارت، بلکه با هدف سرمایه‌گذاری، به ایران قدم خواهند گذاشت.

ترستال، مهمترین علاقمندی‌های کشورش برای سرمایه‌گذاری در ایران را مربوط به حوزه‌های نفت و گاز، کشاورزی و به ویژه مدیریت آب عنوان کرده و گفت: متخصصان هلندی آمادگی ارائه هرگونه انتقال تجربیات فنی و مشاوره‌ای در این زمینه‌ها هستند. وی همچنین به شروع رسمی نخستین سرمایه‌گذاری هلندی‌ها در ایران اشاره کرده و گفت: شرکت هلندی «برنتز اینترنشنال» (Barentz Intl) که یکی از بزرگترین شرکت‌های هلند است برای همکاری با شرکت خصوصی ایرانی متعلق به خانواده ثابتیان که در بخش فولاد و کشاورزی فعالیت می‌کند، به تفاهم رسیده است و قرار است در استان البرز به سرمایه‌گذاری مشترک بپردازند. این شرکت قرار است محصولات خود را در ایران و مناطق وسیع‌تری عرضه کند.

«سیدحمید طهائی»، استاندار البرز، نیز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در رابطه با شروع سرمایه‌گذاری هلندی‌ها در این استان می‌گوید: هلند، سومین صادرکننده اروپایی کالا به ایران و جزء 10 شریک اصلی وارداتی و صادراتی ایران محسوب می‌شود، و با توجه به فراوانی منابع انرژی، منابع طبیعی و منابع انسانی ایران و بازار بزرگ و در حال توسعه و نقش آن در خاورمیانه و منطقه آسیای میانه و کشورهای محصور در خشکی، ایران بستر بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان هلندی جهت دسترسی ارزان و مطمئن به بازارهای منطقه ای به شمار می آید.

طهائی افزود: طرف ایرانی در این سرمایه‌گذاری مشترک، سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های اقتصادی در عرصه بین‌الملل داشته که در این همکاری جدید قرار است مواد اولیه جهت تولید مواد دارویی، غذایی، خوراکی، خوراک دام، زعفران صنعتی و بهداشت فردی تامین و توزیع شود. در فاز بعدی این همکاری، انتقال دانش تجاری، مدیریتی و تولیدی، احداث واحدهای تحقیقاتی، آزمایشگاهی و خطوط تولید در زمینه تولید داروهای ضد سرطان و تولید فاکتورهای خونی نیز در نظر گرفته شده است که با توجه به شناخته شدن استان البرز به عنوان قطب واحدهای داروسازی و غذایی در کشور و نیز وجود دو پتانسیل منطقه ویژه و فرودگاه پیام، شرایطی استثنایی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها فراهم شده است.

کمپانی هلندی برنتز، یک شرکت مطرح توزیع مواد اولیه در سطح بین‌المللی است که فعالیت‌های خود را روی توزیع مواد اولیه صنایع غذایی و خوراکی، دارویی و صنایع خوراک دام در ایران و خاورمیانه متمرکز خواهد کرد.

«علی ثابتیان»، مدیرعامل شرکت «فیوچر وی هلدینگ»، در این باره می‌گوید: همکاری با یک کمپانی معتبر و شناخته شده مانند برنتز، که تخصص بالایی در صنایع غذایی و دارویی و دسترسی به مواد اولیه ازسوی تامین کنندگان معتبری در سراسر جهان دارد، برای مشتریان ما یک مزیت واقعی محسوب می‌شود. ما قادر خواهیم بود تا از همکاری با برنتز در بیش از یک حوزه استفاده کنیم.
 
 هفته‌نامه «تجارت فردا» نیز هفته در شماره جدید خود، در پرونده‌ای تفصیلی، درباره آغاز سرمایه‌گذاری رسمی هلندی‌ها در ایران، با سفیر هلند در تهران، استاندار البرز و مدیرعامل شرکت هلدینگ فیوچر وِی، گفت‌وگو کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید