بررسی اقتصادنیوز از گزارش تورمی بانک مرکزی

تورم دی ماه افزایش یافت/کدام کالاها افزایش و کدام کاهش قیمت داشته‌اند؟+نمودار

کدخبر: ۱۳۶۰۸۷
بانک مرکزی نرخ تورم در 12 ماه منتهی به دی ماه را 13.2 درصد و تورم نقطه به نقطه را 9.6 درصد اعلام کرد که این نشان می‌دهد تورم 12 ماهه نسبت به آخرین آمار اعلامی، کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه روند افزایشی داشته است.
مرضیه محمودی:

بعد از مرکز آمار که نرخ تورم دی ماه را 12.2 و تورم نقطه به نقطه را 9.4 اعلام کرد، بانک مرکزی هم آمار تورم دی ماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش روند تورم 12 ماهه نزولی است و با 0.5 درصد کاهش از 13.7 درصد در آذرماه به 13.2 رسیده اما تورم نقطه به نقطه با 0.2 درصد افزایش از 9.4 به 9.6 درصد رسیده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در آذر ماه سال 1394 به عدد 231.6 رسيد که نسبت به ماه قبل 1.3 درصد افزايش يافت. شاخص مذکور در آذرماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9.4 درصد افزايش داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز، از 12 گروه کالای اصلی و دو گروه کالای اختصاصی، همه موارد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند و بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به کالا و خدمات متفرقه است که یک درصد افزایش داشته. هزینه ارتباطات هم بدون تغییر مانده است.

قیمت‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال قبل هم در همه گروه‌ها افزایشی بوده و تنها قیمت دخانیات 1.3 درصد کاهش یافته است. بیشترین افزایش قیمت در میان گروه‌های مورد بررسی مربوط به هزینه تحصیل است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 21.4 درصد افزایش یافته است. بعد از آن بهداشت و درمان با 18.3 درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته است. کمترین افزایش قیمت هم مربوط به دخانیات است که نه تنها روند صعودی نداشته بلکه کاهش هم یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید