اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

بازگشت به«بهار»بورس/رکوردزنی‌های ادامه‌دار شاخص / فتح قدرتمند قله ۷۰ هزار واحدی

کدخبر: ۱۳۶۱۸۱
از ابتدای دی شاهد حرکت مثبت شاخص با امیدواری در خصوص رفع تحریم‌های بین‌المللی بودیم. با وجود خوشبینی که کار‌شناسان بازار نیز به آن معتقد بودند، اما کمتر کسی باور داشت شاخص در ۲۴ روز معاملاتی تا کانال ۷۰ هزار واحدی جهش کند.
بازگشت به«بهار»بورس/رکوردزنی‌های ادامه‌دار شاخص / فتح قدرتمند قله ۷۰ هزار واحدی
سلیمان کرمی:

شاخص کل بورس تهران پس از سپری شدن کمی بیش از یک ساعت معاملاتی به کانال ۷۰ هزار واحدی وارد شد. از میان ۳۷ صنعت فعال بورسی ۳۵ صنعت با رشد شاخص مواجه شدند (دو صنعت قند و شکر و سایر معادن با افت شاخص همراه بودند).

از ابتدای دی شاهد حرکت مثبت شاخص با امیدواری در خصوص رفع تحریم‌های بین‌المللی بودیم. با وجود خوشبینی که کار‌شناسان بازار نیز به آن معتقد بودند، اما کمتر کسی باور داشت شاخص در ۲۴ روز معاملاتی تا کانال ۷۰ هزار واحدی جهش کند. بطوریکه بیشترین مقدر شاخص از 19 فروردین امسال تا این لحظه از تنظیم این گزارش رقم خورده است.

به گزارش اقتصادنیوز، در روز‌های ابتدایی اجرای نهایی برجام شاخص با هراس از تکرار روند تاریخی و شروع دوباره روند نزولی، شاخص درجا زد. در ادامه با اطمینان از تفاوت این دوره رونق با دوره‌های پیشین، سهام‌داران با هیجان بیشتری در سمت خریدار حضور یافتند، به این ترتیب، رشد شاخص در روزهای پس از رفع نهایی تحریم‌های بین‌المللی شتاب بیشتری به خود گرفت.

هیجانی که در ابتدای شروع حرکت صعودی در میان سهام‌داران وجود داشت، در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است، به طوریکه در دو روز معاملاتی اخیر شاخص با رشد بیش از یک درصدی مواجه شد. در معاملات امروز نیز شاهد رشد بیش از ۱۶۰۰ واحدی (معادل 2.33درصدی) شاخص بودیم (بیشترین رشد شاخص از 16 فروردین امسال). صف نشینی سهام‌داران احتمال رشد ادامه‌دار شاخص را تقویت کرده است.

بی‌توجه به شرایط بنیادی شرکت‌ها صف‌نشینی در بیشتر سهام شرکت‌ها کاملا به فضای هیجانی کنونی بورس تاکید دارد. این موضوع هراس و ترسی دوچندان را میان کار‌شناسان بازار سرمایه به وجود آورده است. در تمامی سهام‌ها انتظار تعدیل قیمت‌ها پس از جهش‌های مداوم وجود دارد، این موج تعدیل قیمتی پس از رشد‌های بسیار زیاد می‌تواند شدید‌تر باشد و حتی تبدیل به بهانه‌ای برای ریزش قیمت‌ها شود.

خریداران کنونی نیز که به صف نشینی عادت کرده‌اند، انتظار می‌رود با تشکیل صف‌های فروش به عنوان صدر نشینان این صف‌ها حاضر باشند. بر این اساس، سهام‌داران باید درک کاملی را از شرایط کنونی داشته باشند چون احتمال شروع موج تعدیل در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

در هفته‌های اخیر حضور سهام‌داران حقوقی در سمت خریدار باعث شده بود که حتی تعدیل قیمت‌ها نیز بسیار کم‌رنگ باشد، با این حال، در شرایط کنونی پس از رشد روز افزون قیمت سهام احتمال این موضوع که بزرگان بازار نیز از خرید سهام امتناع بورزند، دور از انتظار نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید