اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

کالبد شکافی قراردادهای صنعتی ایران و ایتالیا/ سهم صنایع از قرارداد 20 میلیارد یورویی

کدخبر: ۱۳۶۲۲۷
در اولین سفر اروپایی رییس جمهور پس از اجرای نهایی برجام، توافق‌هایی از صنایع مختلف همچون صنایع گاز طبیعی تا راه آهن پرسرعت به ارزش حدود 20 میلیارد یورو (22 میلیارد دلار) با ایران منعقد شده است.
کالبد شکافی قراردادهای صنعتی ایران و ایتالیا/ سهم صنایع از قرارداد 20 میلیارد یورویی

به گزارش اقتصادنیوز، در سفر روحانی به ایتالیا، قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد یورو میان دو کشور منعقد شده‌است که در این میان مقرر شده است ایتالیا ضمانت خرید هواپیماهای ایرباس برای ایران را برای اقساط 20 ساله عهده‌دار شود، دراین میان نیز صنایع کوچک و بزرگ سهم قابل توجهی از توافق طرفین به خود اختصاص داده‌اند.

در این باره نیز رییس‌ جمهوری با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان ایران برای جذب سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک اقتصادی با سایر کشورها، گفته است که بدون تردید یک کشور بعد از تحریم چندساله از ظرفیت‌های خالی زیادی برخوردار است و اقتصاد امروز ایران یک اقتصاد بکر و جزو اقتصادهای نوظهور است، در چنین شرایطی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی کاملاً آمادگی داشته و از آن استقبال می‌شود.

ایران و ایتالیا از دیرباز با یکدیگر همکاری تجاری داشتند و ایتالیا از جمله اولین شرکای تجاری ایران بوده است، حال در اولین روزهای پس از برجام ایران را تنها نگذاشته است و حتی تا جایی که توانسته است از ایران حمایت مالی کرده است، چرا که به گفته رییس جمهور، نوع صنعت ایتالیا با نیازمندی‌های ایران همخوانی دارد.

در جریان سفر روحانی به ایتالیا، مقرر شده‌است ایران و ایتالیا بر سر شرکت‌های کوچک و متوسط ایتالیایی از روابط اقتصادی جدید با ایران که فراتر از صنایع نفت و گاز خواهد بود، منفعت ببرند.

در این سفر، هشت توافق بین دولتی و 9 توافق بخش خصوصی با شرکتهای ایتالیایی شامل سایپم، فیکانتیری و آنسالدو انرژیا در مراسمی به امضا رسیدند. توافقهایی شامل توافق با شرکت مخابرات ایتالیا و گروه صنعتی گاویو در دست بررسی هستند.

البته دسکالزی در ماه دسامبر اظهار کرده بود که ممکن است «انی» که بزرگترین تولیدکننده نفت ایتالیاست، در سال 2016 مجددا فعالیت خود را در ایران آغاز کند زیرا این شرکت برای بازگشت به ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها ابراز تمایل کرده است.

مدیرعامل فیات هم در نوامبر اظهار کرده بود این شرکت خودروسازی فرصتهایی را در ایران می‌بیند. یکی از خبرگزاریهای داخلی حدود دو ماه قبل به نقل از محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش داده بود این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی مذاکراتی برای ساخت کامیون های سبک و اتوبوس در ایران داشته است.

از جمله قراردادهای ایران و ایتالیا در جریان این سفر اختصاص خط 5 میلیارد یورویی ساچه برای صادرات به ایران بود.

در این باره رئیس اتاق ایران و ایتالیا با اشاره به نیاز صنایع داخلی به ورود تکنولوژی از ایتالی گفته است: درگذشته بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی و فنی ایران با استفاده از دانش و تجهیزات این کشور شکل گرفته بودند و با رفع تحریم‌ها باید دوباره به سوی بهره‌مندی از تکنولوژی ایتالیایی بازگردیم.

پورفلاح تصریح کرد: بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای ایتالیا با عنوان ساچه، اعلام کرده، یک خط اعتباری پنج میلیارد یورویی را برای صادرات به مقصد ایران در نظر می‌گیرد که این امر به محض اتصال سوئیفت و برقراری روابط بانکی عملی می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید