«بنک آو آمریکا» تحلیل کرد

بزرگ‌ترین انتقال سرمایه تاریخ بشر با سقوط قیمت نفت

کدخبر: ۱۳۶۶۹۳
تحلیل این موضوع که سقوط قیمت نفت برای اقتصادهای پیشرفته مثبت بوده یا منفی، بحث داغ این روزهای اقتصاددانان در نقاط مختلف جهان است.
بزرگ‌ترین انتقال سرمایه تاریخ بشر با سقوط قیمت نفت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، ‌اقتصاددانان خوش‌بین بر این باورند که نفت ارزان برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای حساس به کالا بسیار خوب بوده، در حالی که بدبینان معتقدند که نفت ارزان به سرمایه‌گذاری‌های وابسته به انرژی لطمه زده و موجب نابودی سیستم مالی می‌شود.

فرانسیسکو بلانچ، تحلیلگر «بنک آو آمریکا» در یادداشتی تازه، با وجود اعتقاد به چشم‌انداز مثبت در مورد روند حرکت نفت، استدلال کرد که سقوط ادامه دار قیمت نفت موجب انتقال سرمایه 3هزار میلیارد دلاری از تولیدکنندگان نفتی به مصرف‌کنندگان جهانی خواهد شد،‌ که فضا را برای یکی از بزرگ‌ترین انتقال سرمایه در تاریخ بشر فراهم می‌کند.

بلانچ و تیمش شواهدی را ارائه داده‌اند که در آن سقوط قیمت نفت خام اثرات مثبتی روی تقاضا داشته و اعلام داشتند که با عدم افزایش قیمت نفت این موضوع می‌تواند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

بلانچ اظهار داشت: «سناریوی جایگزین در مورد قیمت‌های پایین نفت این است که اگر قیمت‌های به طور متوسط در محدوده 40 دلاری در 5 سال آینده معامله‌ شوند، تقاضا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که 0.3 میلیون بشکه در روز بیش از حالت پایه خواهد بود. نهایتا، میزان رشد تقاضا با نفت 20 دلاری به طور متوسط سالانه 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که 0.5 میلیون بشکه در روز بیش از حالت پایه خواهد بود.»
در چین،‌ تحلیلگران مشاهده کردند که افت شدید قیمت نفت موجب افزایش فروش خودروهای اسپرت شاسی‌بلند (SUV) شده است. علاوه بر این، قیمت پایین نفت،‌ مصرف‌کنندگان چینی را به خرید خودروهای بزرگ‌تر تشویق کرده است. فروش SUVها، در سه ماهه گذشته نسبت به سال پیش رشدی 60 درصدی داشته در حالی که خودروهای نقلیه معمولی تنها 22 درصد افزایش فروش داشته‌اند.

قیمت پایین سوخت تنها روی بازارهای درحال ظهور تاثیرگذار نبوده است. بعد از سال‌ها رکود، میزان مسافت طی شده توسط خودروها در آمریکا، در سال 2015 به شدت افزایش پیدا کرده است. با مشاهده این روندها، کاهش ذخایر ارزی خارجی عربستان سعودی و پایان آمدن ارزش سهام تمامی شرکت‌های نفتی، ما شاهد انتقال چشمگیر سرمایه در جهان هستیم.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید