گفت‌وگوی اقتصادنیوز با یک فعال بخش خصوصی:

قیمت پارچه تا پایان سال چقدر تغییر می‌کند؟/مجبوریم زیرقیمت بفروشیم

کدخبر: ۱۳۶۶۹۹
یک فعال بخش خصوصی درباره وضعیت بازار پارچه عنوان کرد: وقتی بازار راکد است قیمت‌ها تغییری نمی‌کند، بعضی از فعالان در این حوزه مجبور هستند پارچه‌ها را با قیمت پایین‌تر هم بفروشند
قیمت پارچه تا پایان سال چقدر تغییر می‌کند؟/مجبوریم زیرقیمت بفروشیم

محمد صادق مشایخ، رئيس اسبق كميسيون اقتصادی مجمع امور صنفی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفت: از بین رفتن رکود در صنعت پارچه وابسته به کل روند اقتصاد کشور است، یک صنف به‌خصوص نمی‌تواند از رکود بیرون بیاید، بالاخره همه‌ بخش‌ها به هم وابسته هستند.

وی در خصوص قیمت پارچه‌ در دو ماه پایانی امسال عنوان کرد: وقتی بازار راکد است قیمت‌ها تغییری نمی‌کند، بعضی از فعالان در این حوزه مجبور هستند پارچه‌ها را با قیمت پایین‌تر هم بفروشند.من معتقد هستم از زمانی که تحریم‌ها برداشته‌ شده و با توجه به اینکه سیستم بانکی ایران، متصل به سیستم بانکی جهانی شده است، دیگر نیاز نیست برای انتقال ارز به کسی باج دهیم، این یک گشایش بزرگ است. اگر کل واردات زیر نظر دولت انجام شود و بر اساس قوانین از طریق گمرک وارد کنند، مشخص می‌شود چقدر پارچه وارد کشور شده است.

مشایخ عنوان کرد: باید قبل از اینکه پارچه وارد کنیم، کارخانه‌‌های داخلی‌ را تقویت کنیم. با توجه به اینکه 47 سال است در بازار حضور دارم می‌گویم؛ نیاز به واردات یک سانت پارچه هم نداریم، بنابراین باید از واردات پارچه جلوگیری شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر که تحریم‌ها برداشته شده است، من ضمانت می‌کنم، اگر واردات پارچه را ممنوع کنیم و اعتباراتی که از دنیا دریافت می‌کنیم را به تقویت زیرساخت‌های صنعت نساجی اختصاص دهیم و از نیروهای متخصص و دانشگاهی‌ استفاده کنیم، ظرف دو سال آینده صادر کننده‌ پارچه خواهیم شد.

مشایخ تاکید کرد: می‌توانیم به کشورهایی پارچه صادر کنیم، که الان نامرغوب‌ترین پارچه دنیا را به ایران صادر می‌کنند. کشور هند و چین در تولید پارچه از ایران عقب‌تر هستند و در حال حاضر ما بهترین پارچه‌های دنیا را تولید می‌کنیم و بیش از 50 درصد پارچه‌ها تولید داخلی هستند. ظرفیت تولید پارچه در کشور چندین برابر نیاز داخلی‌ است، اما در حال حاضر کارخانه‌ها تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید