گزارش «بنیاد هریتیج» از «آزادی اقتصادی» نشان می‌دهد

هنگ‌کنگ آزادترین و کره‌شمالی بسته‌ترین اقتصاد جهان/ بهبود نسبی نمره‌ ایران

کدخبر: ۱۳۶۸۶۹
«بنیاد هریتیج»، تازه‌ترین آمار خود از شاخص «آزادی اقتصادی» را منتشر کرد که در آن، هنگ‌کنگ برای بیست و دومین سال پیاپی، آزادترین اقتصاد جهان معرفی شد و ایران نیز با وجود بهبود 1.7 نمره‌ای، همچنان در جمع اقتصادهای «سرکوب‌شده» قرار گرفت.
هنگ‌کنگ آزادترین و کره‌شمالی بسته‌ترین اقتصاد جهان/ بهبود نسبی نمره‌ ایران

به‌گزارش اقتصادنیوز، «بنیاد هریتیج»، که هر سال با همکاری وال‌استریت‌ژورنال، اقدام به انتشار رده‌بندی آزادترین اقتصادهای جهان و شاخص آزادی اقتصادی می‌کند، تازه‌ترین بروزرسانی خود از این شاخص را منتشر کرد که در آن، هنگ‌کنگ با 88.6 امتیاز، برای بیست و دومین سال پیاپی، به عنوان آزادترین اقتصاد جهان معرفی شد.

به‌گزارش بنیاد هریتیج، در این رده‌بندی، کشورهای سنگاپور، نیوزیلند سوئیس و استرالیا، پس از هنگ‌کنگ، در رده‌های دوم تا پنجم آزادترین اقتصادهای جهان قرار گرفته‌اند و جزو پنج کشوری هستند که امتیازات بالای 80 کسب کرده‌اند. از بین این 5 کشور، تنها سوئیس نه تنها افت امتیاز نداشته بلکه نسبت به امتیاز قبلی خود 0.5 نمره نیز بهبود داشته درحالیکه سایرین شاهد افت امتیازات خود بوده‌اند.

در رده‌بندی شاخص آزادی اقتصادی، ایران در بین 178 کشور، با کسب امتیاز 43.5، و با بهبود 1.7 نمره‌ای، در رده 171 جهان، بالاتر از جمهوری کنگو با 42.8، اریتره با 42.7، ترکمنستان با 41.9، زیمبابوه با 38.2 ، ونزوئلا با 33.7، کوبا با 29.8 و کره شمالی با 2.3 ، جزو اقتصادهای «سرکوب شده» جهان قرار دارد.

کشورهای حاضر در رده‌بندی بنیاد هریتیج، در پنج بخش شامل اقتصادهای «کاملا آزاد»، «عمدتا آزاد»، «نسبتا آزاد»، «عمدتا غیر آزاد»، و «سرکوب‌شده»، رده‌بندی می‌شوند.

قرارگیری هند، در رتبه 123 این رده‌بندی و در جمع اقتصادهای عمدتا غیر آزاد، از نکات قابل تامل این رده‌بندی محسب می‌شود و این درحالیست که این کشور تلاش می‌کند خود را به عنوان اقتصاد اول آسیا مطرح کرده و جایگاه چین را در رده دوم قدرتمند‌ترین اقتصاد جهان از آن خود کند. در رده‌بندی سال 2016، همچنین پیشرفت کشورهای عوض BRICS (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) متوقف شده به جز هند که امتیاز این کشور 1.6 بهبود یافته است. در بین کشورهای BRICS، رتبه روسیه با 10 پله سقوط به رتبه 153 جهان تنزل یافته است. رتبه سایر کشورهای عوض پیمان بریکس یعنی آفریقای جنوبی، برزیل و چین، به ترتیب به 80، 122 و 144 جهان تنزل یافته است.

در این رده‌بندی، همچنین کانادا، شیلی، ایرلند، استونی و آمریکا، به ترتیب با قرارگیری در رده‌های ششم تا دهم این رده‌بندی، جزو اقتصادهای عمدتا آزاد جهان محسوب می‌شوند که در این بین، امتیاز کانادا 1.1 و چین 0.8 کاهش یافته است.

رده‌بندی بنیاد هریتیج از آزادی اقتصادی در جهان، از سال 1995 میلادی منتشر می‌شود که این رده‌بندی 186 اقتصاد جهان از نظر شاخص آزادی اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رده‌بندی سال 2016 این بنیاد نشان می‌دهد که آزادی اقتصادی جهان برای چهارمین سال پیاپی بهبود یافته است. میانگین نمره آزادی اقتصادی 178 کشور در 6 منطقه جهان نسبت به سال قبل 0.3 بهبود یافته است. میانگین نمره آزادی اقتصادی جهان، در سال 2016 میلادی، 60.7 است که این بالاترین امتیاز در تاریخ 22 ساله این شاخص محسوب می‌شود.

همچنین، در بازه زمانی ارزیابی شاخص آزادی اقتصادی در سال 2016 (اواسط 2014 تا اواسط 2015)، امتیازات نیمی از اقتصادهای مورد بررسی بهبود داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید