واردات 3 دستگاه خودروی BMW از آمریکا!/ایران یک تراکتور مستعمل 15 هزار دلاری هم از آمریکا وارد کرد / ارزش هرکدام از این خودروها: 69 هزار دلار

کدخبر: ۱۳۷۱۱۱
در 10 ماه گذشته تعداد بسیار محدودی خودرو از مبدأ ایالات متحده آمریکا به ایران وارد شده است. آیا با اجرای برجام تغییری در این زمینه رخ داده است؟
واردات 3 دستگاه خودروی BMW از آمریکا!/ایران یک تراکتور مستعمل 15 هزار دلاری هم از آمریکا وارد کرد / ارزش هرکدام از این خودروها: 69 هزار دلار
فاطمه شیرزادی:

در سال‌های اخیر مبادلات تجاری ایران و آمریکا بسیار ناچیز بوده است، اما با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام به نظر می‌رسد تغییراتی در این زمینه در حال وقوع باشد. یکی از اولین نشانه‌های این تغییر صادرات اولین محموله فرش ایران پس از شش سال به ایالات متحده آمریکا بود که چند روز پیش، از طریق بندر هامبورگ به لس آنجلس رسید. فرش ایرانی از جذاب‌ترین کالاهای صادراتی ایرانی‌ها برای تاجران آمریکایی است، اما در مقابل اگر گشایش‌های تجاری میان ایران و آمریکا حاصل شود و واردات ایران از این کشور نیز رونق یابد، یکی از محصولات آمریکایی مورد علاقه ایرانی‌ها، خودروهای سواری آمریکایی است.

در همین خصوص،‌ محمد باقر رجال،‌ رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو ایران، مهرماه سال جاری، در گفت‌و‌گویی با اقتصادنیوز با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از روزی که اولین نشانه‌های توافق بین ایران و 5+1 ظاهر شد،‌ خواهان ورود به بازار ایران بودند، گفت: «چندی پیش در یکی از روزنامه‌های مطرح آمریکا، یکی از خودروسازان آمریکایی اظهار کرده ‌بود که به دلیل شناختی که از بازار ایران دارند و می‌دانند که مردم ایران به خودروی آمریکایی علاقه دارند‌،‌ خواهان ورود به بازار ایران هستند.»

اما در سال‌های اخیر و همین طور در سال جاری، واردات خودرو از آمریکا به ایران بسیار محدود و ناچیز بوده است، به طوری که در 10 ماهه منتهی به دی ماه، از مبدأ ایالات متحده آمریکا، تنها سه دستگاه خودرو و یک دستگاه تراکتور به ایران وارد شده است. البته همین خودروها هم از خودروهای آمریکایی نبوده‌اند و فقط از مبدأ آمریکا وارد ایران شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در آبان ماه سال جاری سه دستگاه «بی ام و ایکس 4 ساخت 2015 مدل 2016 چهار سیلندر پنج درب 2000 سی سی دنده اتومات» هر کدام به ارزش 69 هزار و 573 دلار از کشور ایالات متحده آمریکا و از گمرک نامشخص به ایران وارد شده است. در مهرماه سال 94  از گمرک معاونت واردات و ترانزیت تهران، یک دستگاه تراکتور مستعمل نیز به ارزش 15 هزار و 284 دلار، از کشور ایالات متحده آمریکا وارد ایران شده است.

واردات خودروی غیرآمریکایی از آمریکا در سال‌‌های گذشته نیز کم‌وبیش انجام شده بود اما باید دید در‌ آینده آیا با اجرای برجام تغییری در این زمینه رخ می‌دهد و ایرانی‌های متقاضی می‌توانند خودروی آمریکایی از این کشور وارد کنند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید