در جاده‌های لغزنده چگونه برانیم؟

نکات مهم برای رانندگی امن در زمستان

کدخبر: ۱۳۷۴۰۷
رانندگی در زمستان، با خطرات اجتناب‌ناپذیری همراه است، اما با رعایت برخی نکات می‌توانید احتمال وقوع اتفاقات ناگوار را به حداقل برسانید.
نکات مهم برای رانندگی امن در زمستان
محسن عارفی:

فصل زمستان، یکی از پر خطر‌ترین فصول سال برای رانندگی محسوب می‌شود اما با افزایش آمادگی، تعمیر و بازبینی به موقع کار و رفع نقص و همین‌طور ارتقای اطلاعات و اصلاع از تکنیک‌های رانندگی در این فصل، می‌توانید احتمال وقوع خطر را به حداقل برسانید.

به‌گزارش اقتصادنیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی کانسومر ‌ریپورتز، هرچند مراقبت و نگهداری از خودرو در طول سال امری واجب است اما این کار در فصل زمستان اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند؛ چراکه در برنامه سفرهای شهری و برون شهری، گیر افتادن در جاده یا گوشه خیابان، به خصوص در فصل زمستان بسیار ناخوشایند خواهد بود. بنابراین، سعی کنید مانند همیشه و به طور منظم، معاینه فتی و چک‌آپ خودرو را در دستور کار خود قرار دهید به خصوص وقی قرار است مسافتی طولانی را بپیمایید. فراموش نکنید، به تاخیر انداختن سرویس و چک‌آپ امروز، می‌تواند منجر به هزینه‌های سنگینی در جاده شود.

پس برای آمادگی بیشتر در فصل زمستان، این نکات را حتما به خاصر بسپارید:

باک خودرو را پر نگه‌دارید
اگر ظرفیت باک تا نصف و بیشتر از نصف پر باشد، تجمع رطوبت در داخل باک که ممکن است به مایع تبدیل شود را به حداقل می‌رساند و این بدان معناست که درصورت گرفتار شدن در ترافیک و خراب شدن خودرو یا گیر کردن در برف، شرایط به مراتب بهتری خواهید داشت.

مراقب لاستیک‌ها باشید
از آنجا که امنیت رانندگی در زمستان متاثر از اصطکاک تایر‌های خودرو است، حواستان باشد که لاستیک‌ها در شرایط مطلوبی هستند. همچنین، هر ماه باد لاستیک‌ها را کنترل کنید چراکه این کار اهمیت بسیاری دارد. همچنین، عمق آج‌های لاستیک را بررسی کنید چراکه آج تایر، مهمترین عامل برای حفظ اصطکام در جاده‌های خیس و برفی محسوب می‌شود. عمق آج تایر باید حداقل یک هشتم اینچ باشد که براحتی با استفاده از یک خطکش یا لبه یک سکه قابل اندازه‌گیری است. همچنین، حواستان به آج‌های نامساوی و ناهماهنگ باشد زیرا این اتفاق از میزان نبودن فرمان یا سیستم تعلیق خودرو حکایت دارد.

اگر قصد هزینه کردن برای خرید تایر جدید را دارید، مطمئن شوید که قبل از آن مشکلات سیستم تعلیق، جلوبندی و میزان فرمان را رفع کرده‌اید.

به آرامی سرعت را افزایش داده و از تغییر مسیر زیاد اجتناب کنید
اگر در مسیر برفی و سُر رانندگی می‌کنید، با دنده دو حرکت کنید یا درصورتی که خودروی شما مجهز به دنده اتوماتیک است، آنرا روی حالت دستی قرار دهید تا در این حالت احتمال سر خوردن خودروی شما کاهش یابد.

سرعت خود را کاهش داده و آرام رانندگی کنید
در شرایط جوی نامساعد و جاده‌های لغزنده، تایر خودرو براحتی اصطکاک خود را از دست می‌دهد و بر تمامی جنبه‌های رانندگی شما از تعویض دنده گرفته تا افزایش سرعت تاثیر می‌گذارد. با حفظ سرعت مطمئن و رانندگی با سرعت کمتر، زمان بیشتری برای واکنش نشان دادن در برابر سر خوردن یا تصادف احتمالی خواهید داشت. حتی خدای ناکرده در صورت هرگونه تصادف نیز میزان خسارت به حداقل خواهد رسید.

از فاصله دورتر ترمز بگیرید
سعی کنید زودتر از هنگام رانندگی در شرایط خشک ترمز کنید تا فرصت بیشتری به خود بدهید؛ همچنین سعی کنید پدال ترمز را به آرامی فشار دهید و از زدن ترمز‌های ناگهانی پرهیز کنید.

پدال ترمز را تا انتها فشار ندهید
از قفل کردن ترمز جلوگیری کنید زیرا این کار سبب سر خوردن خودرو می‌شود. اگر خودروی شما قدیمی و از سیستم ترمز ضدقفل یا ABS بی‌بهره است، بهتر است ترمز را چندین مرتبه و به فاصله‌های کوتاه گرفته و رها کنید تا از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کنید. اگر خودروی شما به سیستم ABS مجهز است، ترمز را به آرامی فشار داده و تا انتها نگاه دارید. اگر صدای تق‌تق شنیدید، طبیعی است، پس ترمز را رها نکنید؛ این صدا به خاطر سیستم ترمز‌های ABS شنیده می‌شود.

در هر موقعیتی تنها یک واکنش انجام دهید
وقتی سرعت می‌گیرید، ترمز می‌گیرید یا می‌پیچید، تنها یک کار را انجام داده و از خودرو یک وظیفه را بخواهید. اگر در آن واحد دو کار را انجام دهید، مثلا همزمان ترمز کنید و بپیچید، احتمال سر خوردن و انحراف خودرو افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر در جاده لغزنده قصد پیچیدن دارید، ابتدا سرعت خود را به اندازه کافی کاهش دهید بعد بپیچید. حتما باید کاهش سرعت درحالی که خودرو مسیر مستقیمی طی می‌کند انجام پذیرد.

از اقدامات ناگهانی بپرهیزید
مارپیچ یا تغییر مسیر ناگهانی، ترمز شدید، پیچیدن سریع و افزایش سرعت ناگهانی تعلیق خودرو را گیج می‌کند و احتمال سر خوردن و انحراف از مسیر را افزایش می‌دهد.

مراقب پل‌ها و زیرگذرها باشید
پل‌ها و زیرگذرها اغلب خیلی سریع‌تر از مسیرهای عادی یخ زده و لغزنده می‌شوند.

گول امنیت و محکم بودن خودرو را نخورید
هرگز به خودتان اجازه ندهید تا سوار شدن یک خودروی شاسی بلند به شما این حس را القا کند که خودروی شما کاملا امن است و در سرعت‌های بالا اصطکاک بیشتری دارد. بنابراین، در هنگام ترمز گرفتن در شرایط سخت، شاسی‌بلند بودن خودرو هیچ مزیتی محسوب نمی‌شود.

بیشتر مراقب رانندگان دیگر باشید
شاید رانندگان دیگر به اندازه شما با دقت نباشند. بنابراین، فاصله خود را با رانندگان بیشتر افزایش دهیدو طوری رانندگی کنید که رفتارهای شما ازسوی رانندگان دیگر قابل حدس باشد. در هنگام تغییر مسیر با زدن راهنما راننده پشت سر را از تصمیم خود باخبر کنید. اگر دیدید خودروی دیگری از پشت سر شما را وادار می‌کند تا سرعت خود را افزایش دهید، سعی کنید به‌ آرامی به لاین سمت راست بروید و بگذارید از شما عبور کند.

از خودروهای برف‌روب جلو نزنید
جلوی خودروهای برف‌روب، به احتمال زیاد مسیر صعب‌العبورتر خواهد بود همچنین، افزودن سرعت برای سبقت گرفتن از خودروهای برف‌روب احتمال خطر را افزایش می‌دهد. در عوض سعی کنید پشت سر این خودروها حرکت کنید و اجازه دهید آنها هم کار خود را بکنند. همچنین، سعی کنید خیلی به آنها نچسبید چراکه احتمال پرتاب سنگ به شیشه جلوی خودرو از سمت ماشین‌های شن‌پاش افزایش می‌یابد.

توصیه‌هایی در هنگام گیر افتادن در جاده‌های لغزنده 
نخست سعی کنید در منتهی‌الیه سمت راست و شانه خاکی جاده توقف کنید و جلوی خودرو را کامل صاف کنید تا به سمت مسیر انحراف نداشته باشد. دنده را نیز بین یکی از دو حالت دنده یک یا دنده عقب قرار دهید تا از حرکت خودرو جلوگیری شود و بلافاصله تابلوی هشدار را در پشت ماشین بگذارید و فلاشر‌ها را روشن کنید. همچنین، به محض اینکه در مسیر، خودروی شما سُر خورد، مسیر خود را عوض کنید و همین مسیر را تا زمانی که به یک سطح هموار و عاری از لغزندگی رسیدید ادامه دهید. اگر چرخ خودرو در برف گیر کرده و حرکت نمی‌کند، از گاز دادن بیهوده اجتناب کنید چون با این کار تنها لاستیک خودرو بیشتر به داخل برف می‌رود. سعی کنید از یک جک استفاده کرده و زیر چرخ‌ها خاک یا هرگونه شیئی که اصطکاک ایجاد می‌کند بریزید. فقط قبل از هرچیز مطمئن شوید که زیر محلی که جک را قرار می‌دهید محکم و عاری از لغزندگی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید