اقتصادنیوز گزارش می دهد:

منظور رئیس‌جمهور از برجام 2 چه بود؟/ الزامات اجرای برجام 2 چیست؟

کدخبر: ۱۳۷۵۶۷
رئیس جمهور مراسم رونمایی از دستاوردهای فناوری فضایی را به فرصتی تبدیل کرد تا از کلید واژه جدید دیگری رونمایی کند «برجام2» را بر سر زبان‌ها بیاندازد. برجامی که قرار است به گفته حسن روحانی پس از اجرای برجام یک، برنامه جامعی برای اقدام مشترک ملی تهیه و تدوین کند.
منظور رئیس‌جمهور از برجام 2 چه بود؟/ الزامات اجرای برجام 2 چیست؟

برجام2 به هندوانه سر بسته‌ای می ماند که هنوز مشخص نشده منظور دقیق رئیس‌جمهور از آن چه بوده اما با این حال ظرف چند روز گذشته تفاسیری از برجام2 صورت گرفته و برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند که روحانی در ادامه سخنرانی سال گذشته خود در اولین کنفرانس اقتصاد ایران، بار دیگر غیر مستقیم به این موضوع اشاره کرده که زمان پرداخت یارانه از جیب اقتصاد به سیاست گذشته و این بار نخبگان کشور بهتر است فضا را به گونه‌ای آماده کنند که دولت از جیب سیاست برای توسعه اقتصاد کشور یارانه پرداخت کند.

در همین زمینه نیز مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور، دو هفته پیش در گفت‌وگو با روزنامه ایران ببا اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای به این نکته اشاره کرده حال که توانسته ایم با دشمنانمان دور یک میزبنشینیممذاکره کنیم و به این نتیجهبرسیم، تجربه خوبی پیش روی کشور قرار گرفته تا در داخل کشور نیز دور یک میز بنشینیم و برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی به توافق داخلی برسیم.

نیلی تعریف واضح تری از برجام داخلی یا همان برجام2 مد نظر رئیس جمهور ارائه داده و گفته است کهبرای توسعه، پیشرفت و خروج از مشکلات اقتصادینیاز به وفاق سیاسی داریم چرا که با توجه به شرایط کنونی کشور دعواهای سیاسی کردن و تقابل به معنی واقعی کلمه خطرناک است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصویر واضح‌تری از فضای پسابرجام ارائه داده و گفته است: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انتظارات مردم از شرایط پساتحریم بسیار مثبت و امیدوارکننده است. این در حالیست که ظرف سال‌های گذشته به بسیاری از بنیان‌های بهبود شرایط آسیب جدی وارد شده است. این شکاف بزرگ مانند یک انبار باروت است که تا به‌حال درِ آن بسته بوده و الان باز شده است. فضای غیر مسالمت‌آمیز سیاسی پسا برجام، به معنیبازی با کبریت‌های روشن در این انبار است. این را اگر فعالان سیاسی توجه نکنند و در نظر نگیرند که معنی ایجادنشدن شغل طییک دوره 10 ساله براییک کشور جوان و اضافه شدن بیش از 7 میلیون نفر به جمعیت غیر فعال کشور است.»

نیلی اضافه کرده است:«آنچه‌بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی می‌توانم بگویم این‌است که ظرفیت اقتصاد برای تحمل فضای سیاسی غیر سازنده، در حداقل تاریخی خود قرار دارد. اکنون نیاز به برجام داخلی حیاتی است.
یادمان باشد واژه برجام، مخفف برنامه جامع اقدام مشترک است. هر کس که در سرنوشت کشور نقشی ایفا می‌کند بایدیک درک قابل بیان از واژه «مشترک» داشته باشد. ما با خارجی‌ها و دشمنانی که ما را با تحریم‌های گسترده تحت فشار گذاشتند و ظلم‌های زیادی علیه ما روا داشتند،مانع رسیدن دارو به کودکان و بیماران ما شدند، توانستیم گفت‌و‌گو کنیم و به توافق برسیم. چطور است که با مخالفین داخلی مان نمی‌توانیم بر سر یک میز بنشینیم و به توافق برسیم؟»

این تعبیر مشاور اقتصادی رئیس جمهور نشان می دهد که تا چه اندازه برجام2 برای کشور حیاتی است و توافق بر سر حل مسائل سیاسی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی پر اهمیت است. حال سووال اینجاست در شرایطی که هر اقدام خوب دولت نظیر قراردادهای جدید نفتی، خرید ایرباس و قرارداد ایران‌خودرو با پژو به صورت کوبنده مورد نقد مخالفان قرار می‌گیرد آیا می‌توان امیدوار بود که در سال آینده با توجه به روی کار آمدن مجلس جدید وفاق ملی و همگرایی سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی شکل گیرد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید