مدیرعامل بانک پارسیان:

کاهش نرخ سود به اصلاح ساختار مالی بانک‌ها منجر می‌‌شود

کدخبر: ۱۳۷۹۹۷
مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده بانکی، عاملی بر افزایش توان تنفسی بیشتر بازارهای دیگر است، گفت: هزینه تمام شده پول در بانک‌ها بالا است و در راستای کاهش این هزینه‌ها، کاهش نرخ سود بانکی اولویت اول قرار داده شده است.
کاهش نرخ سود به اصلاح ساختار مالی بانک‌ها منجر می‌‌شود

کوروش پرویزیان در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: تعداد زیادی از خبرگان بانکی بر بالا بودن نرخ سود بانکی اجماع دارند که این نظر از سوی فعالان اقتصادی و سیاستگذاران پولی و دولت نیز مورد قبول است از این رو مدیران عامل بانک‌ها پیشنهاد کاهش دو درصدی سود بانکی را به بانک مرکزی ارائه کردند.

او خاطرنشان کرد: شبکه بانکی در راستای سیاست‌های عمومی کشور و با نگاه به مکانیسم‌های بازار و شرایط طبیعی در کسب و کارهای واقعی به عنوان زیربنا، بنابر اقتضائات مرتبط در حوزه نرخ سود سپرده بانکی، کاهش تدریجی و آرام در بازار مالی و پولی کشور را دنبال می‌کند.

وی بیان کرد: هزینه‌های تمام شده پول در بانک‌ها بسیار بالا است و از موضوعات مهم که بر بالا بودن هزینه‌های بانکی تاثیرگذار است می‌توان به نرخ سود بانکی، هزینه مطالبات معوق و مشکوک الوصول، روند و تصمیمات تاثیرگذار در شبکه بانکی اشاره کرد.

‌مدیرعامل بانک پارسیان گفت: یکی از موردی که می‌تواند در راستای کاهش هزینه‌های تمام شده پول در بانک‌ها تاثیرگذار باشد، بحث تورم است، کاهش میزان تورم تا سطح 13 درصد اقتضای آن را دارد که نرخ سود سپرده بانکی تا حدودی کاهش یابد تا بازارهای دیگر توان نفس کشیدن داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه بعد از اقدامات چند ماه پیش که کاهش نرخ سود سپرده بانکی به صورت طبیعی صورت گرفت اندکی از بازارها متعادل شدند، یادآور شد: در این مقطع به نظر می‌رسد پیشنهاد بانک‌ها در راستای کاهش نرخ سود سپرده بانکی یک کار کارشناسی شده و هم راستا با اقتضائات روز کشور بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که در متن اطلاعیه این تصمیم آمده بود کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی از اول اسفندماه لازم الاجرا است، اما در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید، گفت: طبق مقررات اعلام شده بانک مرکزی و شورای پول اعتبار مرجع اصلی قانون‌گذاری در نظام بانکداری هستند.

پرویزیان ادامه داد: هزینه تمام شده پول در شبکه بانکی ناشی از موضوعات مختلفی بالا است، از این رو باید از نقطه‌ای همچون کاهش نرخ سود سپرده‌ها برای کاهش هزینه تمام شده پول در بانک تصمیمی اتخاذ می‌شد که در نهایت ساختار مالی شبکه بانکی، ساختار مالی بنگاه‌های اقتصادی و دریافت کنندگان تسهیلات شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

فروش اموال مازاد، اصلاح چرخه مالی بانک‌ها را به همراه دارد
او در پاسخ به این سوال که فروش مقطعی املاک مازاد بانک‌ها چه تاثیری بر فعالیت بانک‌ها خواهد داشت، بیان کرد: شرکت اموال مازاد مسئولیت فروش املاک مازاد بانک‌ها را برعهده دارد که بانک‌ها لیست املاک مازاد خود را در اختیار این شرکت قرار داده‌ تا در مقاطع مختلف به مزایده گذاشته شود.

مدیرعامل بانک پارسیان یادآور شد: بانک‌ها تمایل دارند تا اموال مازاد خود را به فروش برسانند و چرخه مالی خود را اصلاح کرده و به سمت ارائه خدمات و سرویس‌های مختلف در کنار ارائه بیشتر تسهیلات در گردش به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی حرکت کنند.

او در پایان گفت: میزان املاک و اموال مازاد بانک‌ها با یکدیگر متفاوت است که بخشی از آن ناشی از ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات به اشخاص است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید