واکنش بابک زنجانی پس از شنیدن حکم اعدام: واقعا من مفسد فی‌الارضم؟

کدخبر: ۱۳۹۳۳۵
اگرچه سخنگوی قوه قضاییه دیروز حکم اولیه دادگاه بابک زنجانی مبنی بر اعدام وی و دو متهم دیگر نفتی را اعلام کرد اما وکیل بابک زنجانی می‌گوید موکلش پس از شنیدن حکم خواسته کار انتقال و تسویه بدهی همچنان پیگیری شود.
واکنش بابک زنجانی پس از شنیدن حکم اعدام: واقعا من مفسد فی‌الارضم؟

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته محسن اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد دادگاه بدوی بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی را مفسدفی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. حال رسول کوهپایه‌زاده، وکیل مدافع بابک زنجانی می‌گوید موکلش پس از شنیدن حکم اعدام از وکلای خود خواسته صرف‌نظر از اینکه چنین رأیی صادره شده، همچنان کار انتقال پول و تسویه بدهی با شرکت نفت را به جدیت پیگیری کنند.

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم در مورد واکنش بابک زنجانی بعد از شنیدن حکم اعدامش گفته وقتی زنجانی از مفاد رأی مطلع شد از من پرسید آیا واقعاً من مفسد فی‌الارض هستم؟ به او پاسخ دادم که از نظر من چنین نیست و دادگاه به ماده 2 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی اشاره کرده و گفته اعمال شما به قصد ضربه زدن به نظام بوده است. موکل وقتی این را شنید خیلی متعجب و متاثر شد و گفت« یعنی من چون قصد ضربه زدن به نظام داشتم مفسد شناخته شدم؟ من که همه هدفم خدمت به نظام بوده است و به نظام کمک کردم».

این واکنش زنجانی به اعدام حکمش در حالی است که شهرام جزایری که پیش از این به دلیل پرونده فساد مالی حدود 12 سال در زندان بود هم با شنیدن خبر حکم اعدام بابک زنجانی گفته اگر گفته‌ها و شنیده‌ها درم ورد اینکه بابک زنجانی در دوران تحریم به کشور خدمت کرده درست باشد ،حتما مشمول رافت اسلامی خواهد شد و قطعا این حکم اجرا نمی‌گردد، در غیر این صورت کار این متهم دشواتر خواهد بود.

البته به گفته شهرام جزایری این بخشش مشروط به آن است که زنجانی تا قبل از قطعیت حکم اموال بیت المال را اعاده کند. اقدامی که با گذشت بیش از دو سال زندانی بودن زنجانی همچنان اتفاق نیفتاده است.

حتی در آخذین جلسات دادگاه، اعلام حکم زنجانی را به رفع تحریم‌ها موکول کردند که وی بتواند بعد از برداشته شدن تحریم‌ها بدهی خود به شرکت نفت را بپردازد. اما این بدهی هنوز پرداخت نشده است. دو روز پیش وکیل وی گفته بود کارگزاران بانک مقصدی که قرار بود موکلم به آن وجه بدهی خود را واریز کند از دریافت و انتقال وجه خودداری کردند.

اما برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد موضوع عدم پذیرش وجوه بابک زنجانی از سوی کارگزار بانک خارجی تکذیب شده است. اما رسوال کوهپایه‌زاده می‌گوید: این داستان روز جمعه هفته گذشته اتفاق افتاد و مدارک آن روز شنبه هفته جاری به دست ما رسید. صبح روز یکشنبه (16 اسفند) برای ارائه مدارک به دادگاه رفتم اما موفق به ملاقات مسئولان دادگاه نشدم و بعدازظهر دیروز (یکشنبه 16 اسفند) نیز سخنگوی قوه‌قضائیه نشست خبری داشت؛ به عبارت دیگر هنوز دادگاه در جریان نیست و نتوانستیم مدارک را به آنها منتقل کنیم.

وی تاکید کرد: کارگزار بانک مقصد رسماً اعلام کرده ما از گرفتن این پول فعلاً معذوریم. ایمیلش هم موجود است. تکذیبی که بعضاً صورت می‌گیرد به خاطر این است که از این قضیه مطلع نیستند. اگر بحث مسائل محرمانه نبود عین ایمیل را به رسانه‌ها منتقل می‌کردیم تا همه عیناً پاسخ بانک کارگزار را رویت کنند.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: عدم پذیرش پول موکل از سوی کارگزار بانک خارجی، جدای از موضوع شش فقره چک است و موکل روش‌های مختلف را برای انتقال وجوه به کشور پیگیری می‌کند.

کوهپایه‌زاده می‌گوید زنجانی اصرار دارد که پیگیری انتقال بدهی وی به شرکت نفت بدون توجه به حکم اولیه دادگاه انقلابف توسط وکلای داخلی و خارجی به جد پیگیری شود تا این بدهی 2.6 میلیارد یورویی زودتر پرداخته شود.

اظهارات کوهپایه‌زاده برای اصرار زنجانی بر پرداخت بدهی در حالی است که در جریان 26 جلسه دادگاه زنجانی بارها وی وعده داد که به زودی بدهی شرکت نفت را پرداخت خواهد کرد. از آن جمله در اذرماه وعده داده شده بودک ه تا اواخر دی ماه بدهی وی تسویه شود که نشد. دلیل عدم تسویه بدهی وی را وکیل زنجانی تحریم‌ها دانسته بود و همین سبب شد تا دادگاه یک ماه دسگر به وی مهلت بدهد. اما ان مهلت هم سررسید شد و بدهی زنجانی پرداخت نشد.

یکبار دیگر هم زنجانی در جریان چهارمین دادگاهش گفته بود بدهی دو میلیارد یورویی به شرکت نفت برای مجموعه بزرگ زنجانی در حکم پول خرد است. وی گفته بود برای اینکه قدرت خارجی خود را به اثبات برسانم مبلغ یک هزار و ٩٦٧ میلیون یورو ضمانتنامه از یک بانک معتبر تهیه کرده‌ام. این ضمانتنامه نیازمند امضای ٤ نفر است که ٢ نفر امضا کردند اما چون شنبه و یکشنبه در کشورهای خارجی تعطیل است امضاهای باقی مانده طی روزهای آینده انجام می شود و فکر می کنم دوشنبه یا سه شنبه به دست دادگاه برسد. یعنی 11 یا 12 آبان که باز هم نرسید.

اکنون هم وکیل وی می‌گوید علی‌رغم اعلام حکم اولیه اعدام برای زنجانی وی اصرار دارد کار پرداخت بدهی انجام شود. اما هنوز مشخص نیست چه زمانی این بدهی پرداخت خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید