اقتصادنیوز از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

رشد مثبت اما کم‌رمق شاخص کل/ معاملات گروه فلزات اساسی با موتور چین روشن شد

کدخبر: ۱۳۹۵۰۰
معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران روز جاری با رشد 92 واحدی شاخص کل و ثبت رقم 78 هزار و 312 واحدی برای این نماگر بازار به پایان رسید.
رشد مثبت اما کم‌رمق شاخص کل/ معاملات گروه فلزات اساسی با موتور چین روشن شد

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران روز جاری با رشد 92 واحدی شاخص کل و ثبت رقم 78 هزار و 312 واحدی برای این نماگر بازار به پایان رسید. در پی دادوستد 2 میلیارد اوراق بهادار نیز ارزش معاملات امروز بورس رقم 596 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

روز جاری معاملات گروه خوردرو با لیدری نماد "خاور" و اخبار مثبت منتشر شده از مجمع شرکت زامیاد، پررونق و مثبت دنبال شد. شاخص این گروه امروز 0.24 درصد افزایش یافت و نماد ایران خودرو دیزل با معامله 214 میلیون سهم، پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.

در این میان گروه پالایشی‌ها که طی چند روز گذشته متاثر از رشد قیمت نفت خام و نوسان آن در نزدیکی کانال 40 دلاری با اقبال زیاد سهامداران روبه‌رو شده بود و روز گذشته نمادهایی مانند شراز، شبندر و شبریز با صف خرید به کار خود پایان دادند؛ امروز نیز با آنکه اغلب نمادهای این گروه با افت قیمت روبه‌رو شدند، شاخص گروه پالایشی‌ها 0.82 درصد افزایش یافت.

معاملات گروه بانک امروز متعادل دنبال شد و شاخص این گروه در نزدیکی صفر اما در دامنه مثبت نوسان کرد.گروه فلزات اساسی اما مانند چند روز اخیر که معاملات مثبت و پررونقی را تجربه کرده بود، با رشد قیمتی نمادهای خود به خصوص نماد فولاد مبارکه و رشد شاخص به میزان 1.85 درصد روبه‌رو شد.

اقدام کشور چین در کاهش سطح تولید فولاد به منظور مدیریت تقاضا که به افزایش قیمت سنگ‌آهن نیز منجر شده، و در نتیجه رشد نسبی قیمت‌های جهانی فولاد؛ مهمترین عامل در جهت رشد قیمتی نمادهای گروه فلزات اساسی و افزایش معاملات این گروه به شمار می‌رود.

روز جاری گروه حمل و نقل نیز در میان صنایع سبزپوش با رشد 0.89 درصدی شاخص قرار گرفت. حکشتی با اعلام برنامه افزایش سرمایه ۱۴.۵ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی امروز با رشد نسبی قیمت سهام مواجه شد. قرار است سرمایه «حکشتی» با افزایش 14.5 درصدی از بیش از 1.63 به بیش از 1.87 هزار میلیارد تومان از تک محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش یابد. این تامین مالی بیش از 200 میلیارد تومانی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه و ادامه تعهدات سررسید شده ساخت کشتی صورت خواهد گرفت.

در جریان معاملات چهارشنبه، 19 اسفندماه نماد معاملاتي شركت ايركا پارت صنعت با توجه به اعلام پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي 95، نماد معاملاتي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نور كوثر ايرانيان، خوراك دام پارس جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه به منظور تصويب صورت‌هاي مالي، شركت‌هاي تايد واتر خاورميانه، گروه بهمن، پتروشيمي شازند جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم‌گيري در خصوص افزايش سرمايه و شركت‌هاي ايران خودرو ديزل و ليزينگ رايان سايپا جهت برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده، متوقف شدند. در عین حال نماد معاملاتي شركت‌هاي كارخانجات توليدي شهيد قندي، صنايع ريخته‌گري ايران، شير پاستوريزه پگاه خراسان با توجه به اعلام پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 1395/12/30 و داروسازي دكتر عبيدي پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي بازگشایی شدند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فولاد، شبندر و کگل با رشد 92 واحدی به ارتفاع ٧٨,312 واحدی رسید که در این بین نمادهای فارس و شپنا بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

معاملات فرابورس ایران نیز روز جاری با افت 12.3 واحدی و توقف آیفکس در ارتفاع 811 واحدی به پایان رسید. امروز 389 میلیون اوراق بهادار در فرابورس دادوستد شد که ارزش آن 222 میلیارد تومان بود.

امروز نماد ذوب به تنهایی تاثیر منفی 10.5 واحدی بر شاخص فرابورس گذاشت. ذوب آهن اصفهان درحالی از تابستان سال جاری درگیر و دار افزایش سرمایه ابتدا 382 و سپس 633 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ماشین آلات و زمین بوده که به دلیل انتظار اکثر سهامداران به تحقق این برنامه اعلامی توسط مدیران شرکت، سهام آن با 62 درصد رشد در یک ماه از 210 به 341 تومان رسیده بود.

این شرکت مشمول اصل 44 و با سرمایه 786 میلیارد تومانی که طی 9 ماهه نیز زیان 905 ریالی برای هر سهم شناسایی کرده و با توقف نماد از 8 اسفند مواجه است، 22 بهمن برنامه افزایش سرمایه 633 درصدی را رسما" اعلام کرده بود (از 786 میلیارد تومانی را به بیش از 5 هزار و 764 هزار میلیارد تومان) اما بعد از گذشت کمتر از یک ماه مشخص شده سازمان حسابرسی به این درخواست دست رد زده است. به این ترتیب بعد از اعلام این خبر امروز با بازگشایی نماد ذوب، سهام این شرکت با افت قیمتی روبه‌رو شده و تاثیر منفی زیادی بر شاخص فرابورس گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید