اسحاق جهانگیری مطرح کرد:

سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی کشور پس از انقلاب/می‌خواهیم نرخ ارز در بازار تعیین شود / عده‌ای یک شبه تبدیل به بخش خصوصی شده‌اند/کاهش قدرت خرید مردم

کدخبر: ۱۳۹۶۹۴
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی در سال‌های پس از انقلاب بوده است، از برنامه‌های دولت برای سال آینده سخن گفت.
سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی کشور پس از انقلاب/می‌خواهیم نرخ ارز در بازار تعیین شود / عده‌ای یک شبه تبدیل به بخش خصوصی شده‌اند/کاهش قدرت خرید مردم

به گزارش اقتصادنیوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران که عصر 22 اسفندماه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد یکسان‌سازی نرخ ارز را یکی از برنامه‌هایی برشمرد که دولت برای سال ۹۵ آن را در دستور کار دارد.

او همچنین با بیان این که در شرایط ویژه‌ای از نظر اقتصادی قرار گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: زمانی از ریل اصلی خود خارج شدیم اما امروز به دنبال وارد کردن قطار اقتصاد کشور به ریل هستیم.

جهانگیری با بیان این که سال 94 سخت‌ترین سال اقتصادی کشور پس از انقلاب اسلامی بوده است، اظهار کرد: امروز از فروش دو میلیون بشکه نفت با قیمت 100 دلار به یک میلیون بشکه نفت با قیمت 30 دلار مواجه هستیم و دولت نیز به نسبت گذشته بزرگ شده است اما معتقدیم که شرایط سخت به خوبی طی شده است.

وی در مورد 10 مساله مهم اقتصادی توضیحاتی ارائه کرد که در جدول اقتصادنیوز مشاهده می کنید.

موضوع

توضیحات جهانگیری

برنامه‌های دولت برای سال95

توسعه صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اصلاح نظام بانکی، یکسان‌سازی نرخ ارز، افزایش سرمایه بانک‌ها و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی دولت هستند.

 

اصلاح نظام بانکی

بانک‌ها باید افزایش سرمایه داشته باشند و قدرت تسهیلات‌دهی آنها نیز بالا برود. بر این اساس، طرحی سه ساله برای اصلاح نظام اداری در دولت به تصویب رسیده است و تلاش داریم با راه‌اندازی دولت الکترونیک و دولت همراه، خدمات هرچه بهتری را به مردم ارائه دهیم.

نرخ ارز

یکسان‌سازی نرخ ارز برای سال ۹۵ در دستور کار دولت قرار دارد. البته به دنبال یکسان سازی نرخ به صورت دستوری نیستیم بلکه می خواهیم نرخ ارز به صورت واقعی و در بازار تعیین شود. در روزهای اخیر بانک مرکزی هیچ دخالتی برای کاهش قیمت ارز نداشته و دولت نیز هیچگونه دخالت اداری نکرده است. اعتماد مردم نسبت به آینده و مدیریت کشور باعث شده که هیچ اقدام ناگهانی ازسوی مردم سر نزند و اگر این اعتماد در میان مردم وجود نداشت، ‌ شاهد افزایش لحظه ای قیمت ارز بودیم.

طرح‌های نیمه‌تمام

بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد. البته دولت اهتمام دارد طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که این طرح‌ها با بودجه دولتی قابل اجرا نیست و باید سازوکاری طراحی شود که بخش خصوصی این طرح‌ها را اجرا و دولت از بخش خصوصی خدمات را خریداری کند.

بهبود فضای کسب و کار

براساس گزارش‌های دریافتی، دو هزار مجوز در دستگاه‌های اجرایی شناسایی شده که تاکنون ۴۰۰ عدد از آنها لغو شده و لازم است رئیس اتاق بازرگانی با وزارت اموراقتصادی و دارایی برای تکمیل این برنامه مذاکره کند.

ساخت‌وساز

سال ۹۵ باید وضعیت ساخت و ساز و مسکن در کشور رونق جدی پیدا کند و باید همه این اولویت ها ذیل اقتصاد مقاومتی دنبال و پیگیری شود.

سیاست‌های اصل 44

یکی از دلایلی که ما معتقدیم سیاست‌های اصل 44 به انحراف کشیده شده، این است که بیش از آن‌که قرار بود بند «ج» این سیاست‌ها که مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی بخش خصوصی بود انجام شود قرار بر این بود که اقداماتی انجام شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت‌های ابتدایی خود را در هر سطحی که می‌خواهد انجام دهد.

فعالیت بخش‌های خصوصی غیرواقعی

عده‌ای یک شبه تبدیل به بخش خصوصی شده‌اند که این اتفاق تبدیل به نقطه خطری برای ما شده است. در دولت پیش زمانی که بحث پرونده اقتصادی مه‌آفرید مطرح شد من طی سخنرانی اعتراض خودم را نسبت به روی کار آمدن بخش خصوصی غیرواقعی و یک شبه ابراز کردم و گفتم که چگونه است فردی که پدرش، خودش و فرزندش سه نسل مختلف در صنعت بوده‌اند توان اخذ وام‌های هنگفت از سیستم بانکی ندارند اما فردی که پنج سال از حضور او در صنعت نمی‌گذرد می‌تواند هزاران میلیارد اعتبار از بانک دریافت کند.

بیکاری

امروز در کشور میلیون‌ها نفر بیکار داریم این در حالی است که از سال آینده نیز سالی یک میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار به این جمعیت اضافه می‌شوند.

قدرت خرید مردم

طی سال گذشته قدرت خرید مردم شهری نسبت به سال 90، 15 درصد کاهش یافته است. همچنین قدرت خرید مردم روستایی نیز نسبت به سال 90 با 29 درصد کاهش مواجه شده است. این به معنی آن است که رفاه مردم کاهش یافته است. در همین راستا باید برای افزایش رفاه مردم کاری کنیم که اقتصاد کشور به حرکت در بیاید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید