عضو شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کرد:

موسسه مالی بدون مجوزی که 500 شعبه در کشور دارد

کدخبر: ۱۳۹۸۰۳
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی باید حداقل تا ۱۵ درصد کاهش یابد، گفت: چرا باید اجازه داده شود که یک موسسه مالی بدون مجوز با ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور فعالیت کند؟
موسسه مالی بدون مجوزی که 500 شعبه در کشور دارد

به گزارش اقتصادنیوز، آخرین آمارهای رسمی اعلام شده توسط مقامات بانک مرکزی حاکی از فعال بودن هفت هزار موسسه مالی غیرمجاز در کشور است؛ موسسه‌هایی که فعالعیت آنها صدای گلایه مقامات مسوول را هم بلند کرده است.

در همین مورد، حجت‌الاسلام عباس موسویان با بیان اینکه در بانکداری اسلامی نرخ سود باید تابع سودآوری فعالیت‌های واقعی باشد، گفت: رویکرد بانک مرکزی در کاهش نرخ سود خوب است اما کافی نیست. البته اقدامات بانک مرکزی در کاهش غیردستوری نرخ سود روند مطلوبی دارد و البته باید در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز و همچنین بانک‌های متخلف نباید اغماض شود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی که در گفت‌وگو با رادیواقتصاد سخن می‌گفت، تصریح کرد: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد حداقل به ۱۵ درصد برسد. کاهش نرخ سود بین بانکی از ۲۸ درصد به کمتر از ۱۹ درصد کمک کرد تا نرخ سود به تدریج کاهش یابد و باید با افزایش فشار عملیاتی و رسانه‌ای بر شبکه بانکی زمینه برای کاهش نرخ سود بانکی تا سطح منطقی ادامه یابد.

وی افزود: البته کسانی که به خاطر نرخ سود بالای برخی موسسات مالی غیرمجاز و برخی بانک‌ها ریسک می‌کنند، باید هزینه آن را هم پرداخت کنند و این را هم بدانند که با توجه به سودآوری بخش تولید امکان پرداخت همچون سودهای کلانی وجود ندارد و در واقع این موسسات مشکلات خود را به نوعی به تعویق می‌اندازند. در کشوری که راه اندازی دکه بدون مجوز امکان پذیر نیست چرا باید اجازه داده شود که یک موسسه مالی بدون مجوز با ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور فعالیت کند؟

عضو کمیته فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی کارهای خوبی را شروع کرده است و باید به اتمام برساند و بانک‌ها نیز از رقابت منفی دست بردارند چون این رقابت ناسالم باعث می‌شود انحصار در بازار پولی شکل گیرد و با تعویق بدهی نهادهای مالی فقط زمان ورشکستگی آن‌ها عقب بیفتد.

موسویان یادآور شد: بانک مرکزی نباید در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز و همچنین تخلف بانک‌ها منافع قشر خاصی را بر منافع عمومی ترجیح دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید