یک کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

اوضاع مثبتی پیش روی بازار سرمایه است/متقاضیان ورود به بورس صرفا به تحلیل‌های تکنیکال توجه نکنند

کدخبر: ۱۴۱۹۳۹
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به برجام و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور رخ داده، اوضاع مثبتی پیش روی بازار سرمایه کشور است و تمایلی که سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دارند نمایان‌گر این چشم‌انداز مناسب است.
اوضاع مثبتی پیش روی بازار سرمایه است/متقاضیان ورود به بورس صرفا به تحلیل‌های تکنیکال توجه نکنند

ابراهیم عنایت در گفت‌وگو با اقتصادنیوز پیش از پیش‌بینی وضعیت شاخص بورس در آینده، درباره بخش‌هایی که از تک نرخی شدن ارز متاثر می‌شوند، اظهار کرد: با تک‌نرخی شدن نرخ ارز، محیطی شفاف و روشن در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود؛ زمانی که نرخ ارز یکسان باشد، شرایط برای شرکت‌هایی که تمایل برای سرمایه‌گذاری و نیاز به وارد کردن تکنولوژی، قطعات و... از خارج از کشور دارند، بهتر خواهد بود، چرا که قیمت‌ها شفاف‌تر است و به راحتی می‌توانند محصولات خودشان را به فروش برسانند و برای آنها تحمیلی به لحاظ فروش تولیدات‌شان به وجود نخواهد آورد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: اگر شرکتی بتواند در بازار رقابتی آزاد محصولات تولیدی خود را به خصوص در مقایسه با محصولات مشابه وارداتی، با قیمت ارز آزاد به فروش برساند می‌تواند یک هزینه‌ای برای شرکت در مقطع کوتاه‌مدت باشد، چرا که نرخ ارز یکسان است و این شرکت محصولات خود را طبق همان نرخ ارزی که محصولات وارداتی وارد شدند، می فروشد. اما اگر این محصولات با دو نرخ وارد شده باشند این مساله می‌تواند بر شرکت‌ها اثر سومنفی داشته باشد.

او گفت: همچنین این مساله بر جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز، تاثیر بسیاری دارد. در حال حاضر اکثر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران، بابت دو نرخی بودن ارز است که با وجود نرخ ارز آزاد، شرایط برای آنها مبهم می‌شود. زیرا مشخص نیست که این افراد پول خود را با چه نرخی می‌توانند وارد کنند و با چه نرخی می‌توانند خارج کنند پس اگر تک‌نرخی شدن نرخ ارز صورت بگیرد، این سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری به بازار ورود پیدا می‌کنند. 

این کارشناس بازار سهام در خصوص بخش مشتقه ارز نیز، بیان کرد: زمانی که اوراق مشتقه ارزی که یک نرخ دارند، در معاملات قرار بگیرد، ارزیابی و قیمت‬گذاریشان دقیق‌تر صورت می‌گیرد تا زمانی‌که ارز کشور دو نرخی باشد.

عنایت تصریح کرد: در مجموع هرچه سریع‌تر تک‌نرخی شدن ارز صورت بگیرد، فضای شفاف‌سازی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود که می‌تواند زمینه رشد اقتصادی را فراهم ‌کند.

او در رابطه با تاثیر کاهش نرخ سود بانکی گفت: هرچقدر نرخ بهره بانکی پایین‌تر باشد شرکت‌هایی که نیازمند منابع مالی هستند، به منابع مالی ارزان‌قیمت‌تر دسترسی پیدا می‌کنند و پروژه‌‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شوند. در حال حاضر مشکل اکثر شرکت‌ها نرخ بهره بالاست که گاهی موجب به تعویق انداختن تصمیمات برای سرمایه‌گذاری‌های آنها می‌شود.

عنایت افزود: تنها ابهامی که در رابطه با کاهش نرخ سود بانکی وجود دارد متوجه سیستم بانکی است که حتی در این سیستم نیز، اگر نرخ بهره بانکی کاهش یابد تا زمانی‌که تفاضل بین نرخ سپرده و نرخ تسهیلات حفظ شود، بانک‌ها نیز، متقضیان بیشتری برای تسهیلات‌شان خواهند داشت.

او در خصوص قرار گرفتن نرخ بهره در دامنه نرخ تورم گفت: فرمول نرخ بهره از دو بخش تشکیل شده؛ یکی نرخ بهره واقعی و دیگری نرخ تورم؛ اگرنرخ بهره به‌گونه‌ای تعیین شود که تورم را پوشش دهد، پول تاحدودی از جریان بازار خارج می‌شود و به جهت حفظ ارزش خرید و فروش، صرف خرید کالاها نمی‌شود و این پول می‌تواند از سیستم بانکی به متقاضیان برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. این در صورتی است که اگر نرخ بهره پایین رود، می‌تواند برای همه بخش‌های اقتصادی و نهایتا بورس امری مثبت باشد.

این کارشناس بازار سهام به اقتصادنیوز گفت: در مجموع با توجه به برجام و اتفاقاتی که در اقتصاد کشور رخ داده، اوضاع مثبتی پیش روی بازار سرمایه کشور است و تمایلی که سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دارند نمایان‌گر این چشم‌انداز مناسب است.

او معتقد است: افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند از روش بنیادی استفاده کنند و صرفا به تحلیل‌های تکنیکال و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت توجه نکنند. سرمایه‌گذاران باید سرمایه‌گذاری خود را به صورت بلندمدت انجام دهند که در این صورت اگر سهام درستی را انتخاب کنند حتما در این بازار برنده می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید