درباره شرکتی که به‌زودی به عرضه عمومی درمی‌آید

7 عدد مهم درباره بزرگترین شرکت نفت دنیا

کدخبر: ۱۴۳۵۲۷
شرکت نفت دولتی عربستان سعودی (آرامکو)، بزرگترین شرکت نفت دنیا، خود را برای فروش بخشی از سهام خود به منظور کاهش اعتیاد عربستان به نفت آماده می‌کند.
7 عدد مهم درباره بزرگترین شرکت نفت دنیا
به گزارش اقتصادنیوز، کسر کوچکی از سرمایه آرامکو در اوایل سال 2017 به عرضه اولیه عمومی خواهد رسید و سهام این شرکت در چهار بازار معامله خواهد شد: نیویورک،‌ لندن، هنگ‌کنگ و ریاض پایتخت عربستان سعودی.

پیش از عرضه اولیه عمومی این شرکت، سی‌ان‌ان نگاهی به ارقام مربوط به آرامکو پرداخته است:

2 هزار میلیارد دلار
محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان که به دنبال پیشبرد تحول اقتصادی است، برآورد کرده که عرضه اولیه عمومی این شرکت ارزشی بیش از 2 هزار میلیارد دلار خواهد داشت.ارزش آرامکو در حدود چهار برابر اندازه شرکت اپل و تقریبا 5 برابر شرکت اگزون‌موبیل (بزرگترین تولیدکننده نفت غرب از لحاظ ارزش بازار) خواهد بود.
 
1 بشکه در هر 8 بشکه
آرامکو تقریبا یک‌هشتم کل نفت دنیا را تولید می‌کند؛ تولید 12 درصدی که این شرکت را در راس تولیدکنندگان دیگر قرار می‌دهد. آرامکو روزانه 10.3 میلیون بشکه تولید می‌کند که بیش از 2 برابر نزدیکترین رقیبش روس‌نفت خواهد بود.
261 میلیون بشکه 
آرامکو اعلام کرده که ذخایر نفتی این شرکت بیش از 261 میلیون بشکه بوده که منابع وسیعی را برای بهره‌داری در اختیار آرامکو قرار می‌دهد. این میزان بیش از تمامی ذخایر نفتی آمریکای شمالی خواهد بود. شرکت بریتیش‌پترولیوم اعلام کرده که آمار ذخایر نفتی عربستان سعودی بیش از 267 میلیارد بشکه است که نزدیک به 16 درصد از کل ذخایر نفتی دنیا خواهد بود.
 
یک میلیون بشکه
این رقمی است که آمریکا روزانه از شرکت آرامکو نفت می خرد. واردات ژاپن و هند از نفت عربستان سعودی نیز به همین مقدار است. چین با خرید روزانه 1.4 میلیون بشکه، بزرگترین مشتری خارجی آرامکو محسوب می‌شود.

مالیات 93 درصدی
آرامکو در خصوص میزان پرداخت مالیات خود اعلام نظر نکرده، ولی رابین میلز مدیرعامل شرکت قمر برآورد کرده این شرکت نزدیک به 93 درصد از درآمد خود را در اختیار دولت قرار می‌دهد. در واقع، بخش نفت نزدیک به 87 درصد از درآمد بودجه دولت به حساب می‌آید.
 
9 دلار و 90 سنت
عربستان سعودی و کویت تنها کشورهایی هستند که می‌توانند با هزینه‌ای کمتر از 10 دلار نفت تولید کنند. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ هزینه‌های تولید به مراتب بیشتری دارند که بدان معناست در صورت سقوط بیشتر قیمت‌ها این شرکت‌ها ضرر بیشتری را متحمل خواهند شد.

65 هزار کارمند
آرامکو در کشوری با جمعیت 28 میلیون نفر، در حدود 65 هزار کارمند دارد. ولی شرکت برآورد کرده که این شرکت به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دنبال ایجاد نزدیک به 200 هزار شغل است. آرامکو خوش‌بین است که تا دهه آینده بتواند در حدود 500 هزار شغل در بخش‌های نفتی و مرتبط با آن ایجاد کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید