تقویت بنیادین بازار پلیمرها

کدخبر: ۱۴۴۰۶۵
افزایش محدود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا ، افزایش آرام قیمت‌ها در بازار آزاد و محدودشدن کدهای معاف از مالیات واقعیت‌های این روزهای بازار فولاد به شمار می‌آید که این موارد از تقویت نسبی بازار پلیمرها حکایت می‌کند.
تقویت بنیادین بازار پلیمرها

به گزارش اقتصادنیوز، افزایش محدود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا ، افزایش آرام قیمت ها در بازار آزاد و محدودشدن کدهای معاف از مالیات واقعیت های این روزهای بازار فولاد به شمار می‌آید که این موارد از تقویت نسبی بازار پلیمرها حکایت می‌کند.

بازار محصولات پلیمری در روزهای اخیر شرایط نسبتاً جذابی را تجربه می‌کند. پس از کاهش قیمت‌های پایه در ابتدای هفته جاری ، بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند تا در بازار داخلی نیز کاهش یابد ولی دقیقاً عکس این مطلب را با افزایش نسبی بیشتر گریدها ملاحظه می‌کنیم که نشان دهنده برخی واقعیت های مغفول در این بازار است.

در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری فاصله قیمتی بین قیمت‌های تمام شده در بورس کالا و بازار داخلی به گونه‌ای بود که حتی خرید از بازار به جای بورس توجیه بیشتری داشت، هرچند که پس از اعلام کاهشی قیمت های پایه در هفته جاری ، وضعیت به سمت افزایش جذابیت بورس تا حدودی تغییر کرد. این در حالی بود که با افزایش ادامه دار قیمت ها در هفته جاری تعادل بیشتری در بازار برقرار شده است.

دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها را باید در کاهش موجودی انبارها در بازار آزاد و همچنین تقویت تقاضا دانست ولی این همه ماجرا نبود. در روزهای اخیر محدودیت‌های بیشتری بر کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا اعمال می‌شود و این به معنی افزایش قیمت تمام شده در بازار آزاد خواهد بود؛ یعنی کالاهایی با قیمت تمام شده کمتر را دیگر نمی‌توان به سهولت جستجو و کشف کرد که در کل به رشد قیمت‌ها در بازار منجر خواهد شد. این نکته را باید بسیار مهم ارزیابی کرد، زیرا به صورت بنیادین وضعیت کلی بازار را به سمت رشد نرخ‌ها متمایل می‌کند.

نکته دیگری که از تأثیرگذاری محدودشدن کدهای معاف از مالیات حکایت دارد نوسان حجم معامله پلیمرها در بورس کالاست، زیرا با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و همچنین کاهش قیمت‌های پایه ، حجم معاملات تنها به دو درصد افزایش به نسبت هفته پیش از آن به 38 هزار تن بالغ شد که از کاهش عرضه به بازار داخلی حکایت می‌کند. این فاکتور نیز می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد منتهی شده که می‌تواند پایانی بر گمانه‌زنی‌ها از نوسان قیمت‌ها در هفته پیش رو به شمار بیاید. با توجه به این اوضاع شاید روند کلی بهبود بازار ادامه یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید