پنج گروه پرریسک بورس تهران در پسابرجام/خودرویی‌‌ها پرریسک‌ترین+جدول و نمودار

کدخبر: ۱۴۴۱۷۸
ریسک‌های صنایع بورس تهران از زمستان گذشته در حال تغییر و گذار است. با این حال گروه‌هایی هستند که ریسک سیستماتیک سیاسی در آنها به وضوح تاثیرگذار است که در زیر به آنها در ماه جاری پرداخته خواهد شد.
حامد افسرطلا:

بورس تهران در حالی وارد سومین ماه معاملاتی خود خواهد شد که به مانند سال 93، که پس از یک دوره رشد متوالی در زمستان سال گذشته، فرآیند نزولی گریبان بورس تهران را گرفته است. این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته است که بورس تهران در دو دهه گذشته، اولین سال خود بدون مناقشه هسته‌ای را آغاز کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، در بازه اردیبهشت 95، بورس تهران در کل کاهش 2.37‌درصدی را تجربه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود تغییراتی داشته و این کاهش کمتر بوده است. تغییرات این ماه مشابه سال 93 بوده است و همان گونه که در بالا بیان شد شرایط بورس تهران در سال جاری مشابه سال 93 است. بازار اول نیز در این بازه بیشتر از بازار دوم منفی بوده است که نشان از نوسانات منفی شرکت‌های بزرگتر است.

نکته جالب توجه عدم حضور گروه بانکی به عنوان یک گروه پرریسک در بازه بررسی است و حتی ریسک گروه‌هایی مانند پالایشی نیز کاهش یافته است که نشان از کاهش ریسک‌های سیاسی کل بازار بورس است.

خودروساز‌ها همچنان در صدر
خودروسازی‌ها با ضریب بتا2.3، پر‌ریسک‌ترین گروه بورس تهران در ماه جاری است. این گروه در دوره‌های گذشته نیز جزو پرریسک‌ترین‌های بورس تهران بوده است. این گروه در حال حاضر دماسنج وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور است. از طرفی ریسک سیستماتیک سیاسی ناشی از توافق هسته‌ای در دید سهامداران بیشترین بروز را در این گروه دارد و از طرفی وضع اقتصادی کشور تاثیر قابل توجهی بر سودآوری این گروه دارد. در این مدت زمان نیز خودروساز‌ها با اخبار ضد و نقیضی درباره قراردادهای خارجی خود همراه بودند که سهام آنها را تا حدی در جهت منفی تحت تاثیر قرار داد و روند صعودی شکل گرفته پرقدرت آنها را تا حدودی متوقف کرد.
از طرف دیگر آمار فروش ماهانه برخی از خودروسازان رضایت‌بخش نبوده و به همین دلیل بخش از کاهش سهام‌های این گروه به دلیل این موضوع بوده است. با این حال می‌توان نوسانات اصلی خودروسازان را منوط به اخبار ناشی از قرارداد‌های خارجی و برجام دانست که اخبار آن در برخی از سهم‌ها باعث افزایش شاخص این گروه شده است.

قرمز پوشی پالایشی‌ها در مدار صعودی قیمت نفت
دومین گروه پرریسک بازار بورس تهران با ضریب بتا 1.8، گروه پالایشی است. این گروه در حالی یکی از پرریسک‌ترین گروه بورس تهران است که ارتباط تنگاتنگی با موضوع برجام و قیمت نفت دارد. در حال حاضر که نفت بر مدار صعودی خود در حال حرکت است این سهم‌ها واکنش مناسبی به وضع موجود ندارند و همان گونه در جدول پایین نیز مشخص است عمده نوسانات منفی این گروه به دلیل نوسانات بازار است.

حمل و نقل در انتظار برجام

گروه حمل و نقل نیز که شرکت‌های مهم آن پیش‌بینی‌های نه چندان خوبی از وضعیت خود در سال جاری دارند، در انتظار اخبار برجامی هستند. با این حال همان گونه که در جدول پایین نیز مشخص است نوسانات بازار قدری از نوسانات منفی سهم‌های این گروه را خنثی کرده است که نشان از کاهش ریسک‌های سیاسی این گروه تا حد زیادی است.

سرمایه‌گذاری‌های پر‌ریسک
سرمایه‌گذاری‌ها در حالت عادی ریسکی برابر با جریان بازار یا همان ضریب بتا یک دارند. در بیشتر مواقع نیز ضریب بتا سرمایه‌گذاری‌ها در بورس تهران در همین سطح است. با این حال چون محوریت بیشتر سرمایه‌گذاری این گروه‌ها در حوزه پترو-پالایشی و فلزات است، بیشتر تحت تاثیر نوسانات بازار قرار گرفته‌اند و ضریب بتا آنها در حدود 1.2 شده است.

قند و شکر، برنده ریسک‌های سیاسی
قند و شکری‌ها نیز دارای ضریب بتا بالا و منفی است، به این جهت که این گروه در خلاف جهت بازار به ریسک‌های سیاسی واکنش نشان می‌دهد و این در شرایط رفع این ریسک از بورس تهران می‌توان خطرزا باشد. آنها را متضرر کند. البته کاهش ارزش این گروه به اندازه افزایش آنها نخواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید