فلزات اساسی و بانکی‌ها در مسیر کاهش ریسک+نمودار بازدهی

کدخبر: ۱۴۴۲۲۰
آخرین ماه بهار در حالی آغاز می‌شود که ریسک سیاسی بسیاری از صنایع در دومین ماه معاملاتی به واسطه برجام کاهش پیدا کرده است که گروه بانکی یکی از مهم ترین این گروه‌ها است.

حامد افسرطلا: کاهش ریسک های سیستماتیک سیاسی یک نوید خوب برای سرمایه گذاران بازار سرمایه است، به این جهت که توجه به اخبار داخلی سهم ها و وضعیت واقعی آن ها می تواند بورس تهران را به شرایط منطقی تر نزدیک کند. این گذار در بسیار از گروه های بازار سرمایه نمود پیدا کرده است که در زیر به آن ها اشاره خواهد شد.

فلزات اساسی در کمترین ریسک سیستماتیک 
فلزات اساسی که در اکثر موارد دارای ریسک سیستماتیک و ضریب بتا بالا بودند، در حال حاضر یکی از کمترین مقادیر ضریب بتا را دارند. این گروه در حالی به استقبال مجامع خود می رود که عملکرد سال 94 به واسطه کاهش قیمت و نبود تقاضا بسیار ضعیف است. همانگونه که در جدول نیز مشخص است، بیشترین کاهش ارزش سهم به دلیل اخبار داخلی و نوسانات جهانی فلزات است.

دارویی‌ها همچنان کم ریسک‌ترین
گروه دارویی در غالب موارد کمترین ضریب بتا را دارا است. این گروه به دلیل اینکه ریسک های سیاسی و حتی اقتصادی در فروش آن موثر نیست، نسبت به این اخبار بی توجه است. همانگونه که در جدول نیز مشخص است، در این دوره که بازار در مدار نزولی بوده است، این گروه افزایش خوبی داشته است.

سیمان وانبوه سازی، ریسکی در سطح بازار
این گروه به دلیل مشابهت های بسیار زیادی که دارند، دارای نوسان منفی و ضریب بتا تقریبا یکسانی در بازه برررسی هستند. بازار مسکن و متعاقبا بازار سیمان در شرایط حاضر در رکود است. عمده واکنش سرمایه گذاران این گروه به اخبار بازار مسکن است و ریسک های سیاسی در آن دخالت چندانی ندارد. با اینحال در وضعیت نزولی بازار سرمایه نیز این گروه آسیب پذیر است.

خروج متعجب کننده بانکی ها از جمع پر ریسک ترین ها
گروه بانکی در بازه مورد بررسی در بازه گروه های کم ریسک قرار گرفته است. این گروه در کنار گروه خودرو سازی بازگو کننده ریسک های سیاسی در بازار بورس تهران بوده است. دلایل این موضوع می تواند در تجمیع توجه سهامداران به سمت نرخ سود سپرده های بانکی باشد. موضوع سوئیفت نیز در این گروه مورد توجه سهامداران است، ولی به دلیل اخبار نه چندان امیدوار کننده در این زمینه، عمده توجه سهامداران به سمت نرخ سود سپرده های جلب شده است.

بازار

سهم

ضریب بتا

درصد تفییرات

گروه

-0.66

-5.39

0.26

-6.05

فلزات اساسی

-0.05

3.92

0.02

3.87

دارویی

-0.07

-3.01

0.03

-3.08

پتروشیمی

-2.35

-1.47

0.94

-3.83

سیمان

-2.26

-0.06

0.90

-2.32

بانک ها

-2.40

-0.92

0.96

-3.33

انبوه سازی


نمودار نوسانات گروههای کم ریسک بورسی در اردیبهشت 95

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید