24 ساعت آتش‌سوزی در منطقه پاسارگاد/آتش هنوز مهار نشده است/2500 هکتار جنگل درختان 200 ساله نابود شد

کدخبر: ۱۴۵۵۴۱
بیش از 24 ساعت از آغاز آتش‌سوزی در تنگه‌بلاغی یا تنگه‌خرسی منطقه پاسارگاد می‌گذرد و هنوز خبری از مهار آن نرسیده است. برآوردها حاکی از آن است که «تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه تنگه بلاغی با درختان ۲۰۰ ساله در آتش از بین رفته است.»

به گزارش اقتصادنیوز، آتش‌سوزی در تنگه‌خرسی منطقه پاسارگاد واقع در استان فارس از صبح روز چهارشنبه 19 خرداد آغاز شده و تا این لحظه مهار نشده است. نیروهای مردمی در کنار تعدادی از مأموران محیط زیست و منابع طبیعی در تلاش برای مهار این آتش‌سوزی گسترده هستند، اما با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و در اختیار نداشتن تجهیزات لازم هنوز موفق به مهار آتش نشده‌اند. برآوردها حاکی از آن است که تاکنون 2500 هکتار از جنگل‌های این منطقه که دارای درختان 200 ساله است، در کام آتش نابود شده است.

این آتش‌سوزی از ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه شروع شده و هر لحظه بر میزان و وسعت آن افزوده می‌شود. آن طور که مهر گزارش داده، به دلیل سخت گذر بودن منطقه حضور نیروهای امدادی خیلی تاثیرگذار نبود به همین دلیل از تهران تقاضا شده بود که بالگرد و هواپیماهای آب پاش به منطقه اعزام شوند. این در حالی است که دست کم تا ساعت 10 و 30 دقیقه صبح پنجشنبه هنوز هواپیماها به منطقه نرسیده است.

خبرگزاری‌ها از حضور گسترده نیروهای داوطلب مردمی برای کمک به اطفای حریق خبر داده‌اند که به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، نبود سیستم‌های اطفاء حریق پیشرفته و نیروهای تعلیم دیده، تاکنون موفق به مهار آتش نشده‌اند. آن طور که ایسنا گزارش داده، علاقه‌مندان و دوست‌داران محیط زیست با تشکیل گروه‌های متعدد مجازی، به اطلاع‌رسانی در مورد بروز این مشکل ادامه داده و زمینه حضور نیروهای مردمی بیشتری را فراهم کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که ساعت 9 و 40 دقیقه صبح پنجشنبه منتشر شده، با گذشت 24 ساعت از وقوع آتش‌سوزی در پاسارگاد، بیش از 50 موتورسوار و تعداد زیادی از مردم شهرستان‌های مختلف شیراز، مرودشت، پاسارگاد و سعادت‌شهر، برای کمک به مهار آتش به این منطقه عزیمت کرده‌اند. تعدادی از دارندگان خودروهای آفرود هم به منطقه عزیمت کرده‌اند تا با توجه به صعب‌العبور بودن این منطقه، برای انتقال نیروهای مردمی و یخ به منطقه کمک کنند. بر اساس این گزارش، فرماندار پاسارگاد با تایید حضور گسترده مردمی برای کمک به نیروهای امداد رسان در این منطقه از اعلام درخواست کمک ملی برای مهار آتش سوزی جنگلهای تنگ بلاغی پاسارگاد خبر داد.

سلمان پویا، دبیر شورای اسلامی بخش پاسارگاد، نیز عنوان کرده است: برای رسیدن به منطقه آتش سوزی حدود ۶ ساعت پیاده روی لازم است بنابر این اولویت همکاری مسئولین اعزام بالگرد به منطقه است تا نیروهای مردمی به سرعت به منطقه برسند. آن طور که مهر گزارش داده، او با بیان اینکه وسعت آتش سوزی پاسارگاد بسیار زیاد است، اظهار کرده است: به اعتقاد من تاکنون حدود ۲۵۰۰ هکتار از منطقه در آتش از بین رفته که در این میان درختان ۲۰۰ ساله وجود داشته است.

دبیر شورای اسلامی بخش پاسارگاد در خبری که مهر بامداد پنجشنبه منتشر کرده، از نبود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف برای مهار آتش اظهار تأسف کرده و گفته است: بالگردی که به این منطقه اعزام شده بود تنها گنجایش حمل ۲ نفر را داشته در حالی که باید بالگردی به این منطقه اعزام می شد که بتواند نیروی مردمی را منتقل کند. تنها نیروهای مردمی، بسیج و تعدادی از مامورین محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه حضور دارند که با توجه به وسعت حریق جوابگو نیست.

این خبرگزاری صبح پنجشنبه نیز به نقل از حسن فیاض‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، نوشته است: هنوز اطلاعات دقیقی از وسعت حریق در دسترس نیست اما پس از مهار، اداره منابع طبیعی خسارت ها و وسعت آن را اعلام می کند. بر اساس این گزارش، این مقام مسوول از عملکرد وزارت دفاع در زمینه اطفای این حریق انتقاد کرده است: سال گذشته از سوی مدیریت بحران کشور هشت میلیارد تومان به وزارت دفاع برای دو سال پرداخت و وزارت دفاع متعهد شد بر حسب اعلام مدیران کل منابع طبیعی یا محیط زیست استان ها به صورت شفاهی یا تلفنی، نسبت به اعزام بالگرد و نیروهای نظامی اقدام کند. اما در آتش سوزی روز گذشته وزارت دفاع در حالی که نزدیک به ۲۴ ساعت از وقوع حریق می گذرد هنوز به تعهد خود عمل نکرده و ما نیز این موضوع را به تهران اعلام کرده ایم و تقاضا داریم علت این تاخیر را اعلام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با رسیدن یک هواپیمای آب پاش ۳۰۰ تنی که از تهران به منطقه اعزام شده، آتش مهار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید