دویچه بانک تحلیل کرد

افزایش تاثیر چین بر اقتصادهای همسایه

کدخبر: ۱۴۵۷۰۲
در حال حاضر چین نسبت به آمریکا و اتحادیه اروپا تاثیر بیشتری روی رشد صادرات کشورهای همسایه‌اش دارد. موضوعی که نشان از انتقال چشمگیر اقتصاد این کشور از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 دارد.
افزایش تاثیر چین بر اقتصادهای همسایه
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، بر اساس تحقیق اقتصاددانان دویچه بانک آلمان که تاثیر آمریکا و چین را روی بقیه کشورهای آسیایی از طریق منشور رشد صادرات و بازارهای ارز و اوراق قرضه بررسی می‌کنند، چین در تاثیرگذاری بر رشد صادرات کشورهای همسایه، گوی سبقت را از آمریکا و اتحادیه اروپا ربوده است. 

برای مثال در تایوان و اندونزی،‌ رشد تولید ناخالص داخلی چین از آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان منبع تقاضای صادرات پیش‌گرفته است. در اقتصادهای دیگر، غول‌های تجاری تقریبا اهمیتی مشابه دارند.

مایکل اسپنسر تحلیلگر دویچه بانک اعلام کرد: «‌این موضوع به طرز قابل توجهی متفاوت از سال‌های قبل از بحران بوده است. زمانی که چین کمتر به عنوان موتور رشد در منطقه تلقی می‌شد.»

بعد از آغاز پرصلابت در سال جاری،‌ چین در چشم‌انداز رشد خود، افزایش چشمگیر اعتبارات را در سه ماهه نخست سال جاری هدف قرار داده است. انتظار می‌رود شاخص‌های کلیدی ماه می نشان از ادامه روند رو به رشد اقتصاد دهد و این کشور به هدف رشد اقتصادی 6.5 تا 7 درصدی حزب کمونیست در سال 2016 برسد.

صندوق بین‌المللی پول با توجه به نشانه‌های رشد تقاضای داخلی، رشد در بخش خدمات و جبران ضعف تولید، پیش‌بینی خود را از رشد چین در سال جاری و سال آینده 0.2 درصد ارتقا داد.

در کنار سرعت رشد GDP، چرخش ارز چین نیز اهمیت زیادی در منطقه پیدا کرده است. در حالی که دلار هنوز موجب ایجاد نوسان در بیشتر ارزهای آسیای می‌شود،‌ یوآن کمترین اهمیت را در نوسانات رینگیت و وون داشته و اهمیت این واحد پولی روی نرخ‌ تسعیر ارزهای دیگر در حال افزایش است. 

بر اساس اعلام دویچه بانک، آسیا برای تبدیل شدن به بلوک یوآنی فاصله زیادی دارد اما از شوک‌های ویژه به یوآن نباید صرف نظر شود.بانک مرکزی چین در این هفته با تنظیم نرخ معیار ضعیف‌تر از حد انتظار، معامله‌گران را شگفت زده کرد و موجب بزرگترین کاهش 4 ماه اخیر واحد پولی این کشور در برابر سبد ارزهای اصلی شامل ین و یورو شد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید