در گفت‌وگو با اقتصادنیوز عنوان شد:

صادرات کلینکر ایران به عراق اشتباه است/صادرات سیمان ایران به شمال عراق از سر گرفته می‌شود

کدخبر: ۱۴۵۷۸۴
مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان با بیان اینکه صادرات کلینکر به عراق اشتباه است، عنوان کرد: فعلا نتیجه همه مذاکرات ایران و عراق برای صادرات سیمان وعده وعید است و دولت عراق فقط قول داده‌ است به زودی ممنوعیت صادرات سیمان را بردارد.
صادرات کلینکر ایران به عراق اشتباه است/صادرات سیمان ایران به شمال عراق از سر گرفته می‌شود

مرتضی لطفی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه صادرات سیمان ایران به شمال عراق به زودی از سرگرفته می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای امسال صادرات سیمان به عراق با افزایش تعرفه روبه‌رو شده و از هفته گذشته صادرات‌‌ ما به شمال عراق هم متوقف شد.

او با اشاره به سهم 50 درصدی عراق در بازار صادراتی سیمان ایران افزود: در حال حاضر بازار صادراتی سیمان را با افزایش تعرفه به طور طبیعی از دست داده‌ایم و با اینکه انجمن صنفی سیمان و معاونت معدنی وزارت صنعت تلاش‌های بسیاری در مراودات با دولت عراق انجام داد اما فعلا نتیجه همه مذاکرات وعده وعید است و قول داده‌اند موانع صادرات سیمان را بردارند.

مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس وخوزستان بیان کرد: صادرات کلینکر اما هنوز به عراق جریان دارد اما صادرات کلینکر به عراق اشتباه است، زیرا عراقی‌ها با افزایش تعرفه واردات سیمان به عراق قیمت سیمان ایران را در عراق افزایشی کرده‌اند. کارخانجات داخل عراق در راستای قیمت رقابتی این محصول، کلینکر با کیفیت و ارزان قیمت ایران را می‌خرند و یک تن کلینکر خریداری شده با مقداری افزودنی خود سیمان تولید کند و در این صورت واردات کلینکر به جای سیمان بیشتر به نفع عراقی‌ها است.

او تصریح کرد: در مقطع کنونی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برنامه‌های بسیاری برای شناسایی بازارهای صادراتی جدید است و تولیدکنندگان با قطع صادرات به عراق، از طریق بندر امام و کویت به برخی کشورهای اروپایی سیمان صادر می‌کنند. همچنین قرار است با کمک وزارت صنعت و مسوولان تکلیف صادرات سیمان به سوریه را روشن کنیم.

لطفی درباره جایگزینی آفریقا با بازار عراق گفت: الان به تانزانیا صادرات سیمان داریم و کنیا یکی از مشترین بازار سیمان ایران است اما با توجه به هزینه حمل و نقل بالای صادرات سیمان به آفریقا قرار است دولت تا حدودی یارانه به حمل و نقل سیمان اختصاص دهد. همچنین قرار است از سوی دولت هزار میلیارد ریال به صنایعی اختصاص یابد که امکان رقابت‌پذیری صادرات دارند و امیدواریم امکان صادرات‌ سیمان با پرداخت این یارانه افزایش یابد.

او افزود: امیدواریم در بازار سیمان عراق دوباره راه به روی صادرات ایران باز شود. ضمن اینکه در حال حاضر قرار است یک واحد تولیدی سیمان در عراق راه‌اندازی شود و آسیاب آن هم خریداری شده و عملیات اجرایی آن انجام شده است. اما به هر حال الان در عراق کاهش قیمت نفت سبب کاهش اعتبارات طرح‌های عمرانی شده و فعلا باید تلاش کرد تا بازارهای صادراتی دیگری را برای صادرات سیمان ایران شناسایی کرد. جایگزینی بازار هم ظرف دو ماه آینده بیشتر طول نمی‌انجامد اگرچه به صادرات سیمان ایران به شمال عراق طی یک ماه آینده بسیار خوشبین هستم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید