اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

3 توصیه مجلس به دولت برای سیاستگذاری صنعتی/سیاستگذاری صنعتی ایران با نگاهی آینده‌پژوهانه

کدخبر: ۱۴۵۸۳۳
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به آینده‌پژوهی روندهای کلان فعالیت‌های صنعتی در جهان پرداخته و چند پیشنهاد برای سیاستگذاری صنعتی ایران با نگاهی آینده‌پژوهانه مطرح کرده است.
3 توصیه مجلس به دولت برای سیاستگذاری صنعتی/سیاستگذاری صنعتی ایران با نگاهی آینده‌پژوهانه

به گزارش اقتصادنیوز، بازوی پژوهشی مجلس در این گزارش به موضوع روندهای جهانی که بخش صنعت را در آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد، پرداخته است. مهمترین پیش‌بینی‌های این گزارش طی دهه‌های آینده عبارت است از ظهور مراکز بزرگ تولید جهانی در آسیا و آمریکای لاتین، پیری جمعیت در کشورهای توسعه یافته، افزایش مصرف کالاهای لوکس در اقتصادهای نوظهور و سرمایه‌گذای عظیم آنها در علوم و فنون است.

با توجه به یافته‌های این گزارش سیاستگذاران در کشور باید به سه موضوع جهانی شدن نظام تولید و ضرورت کسب جایگاه مناسب در آن، ضرورت توجه به کسب و تعمیق دانش فنی و توجه به بازار روبه رشد کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این گزارش نکات مهمی را درباره تغییرات کلان در سطح جهان که بر بخش صنعت تاثیرگذار هستند، بیان کرده و در نتیجه‌گیری به نکات مهمی درباره سیاستگذاری صنعتی با نگاهی آینده‌پژوهانه پرداخته است.

 1-‌ جهانی شدن نظام تولید و ضرورت کسب جایگاه مناسب در آن. همان طور که این گزارش بر آن تاکید دارد، زنجیره ارزش جهانی درحال تکه تکه شدن و خرد شدن است و به بیان دیگر به سرعت در حال تخصصی‌تر شدن است. در این نظام جهانی رقابت شدید حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین الزام است تا سیاستگذاران کشور به دنبال سیاست‌هایی باشند که براساس آن بنگاه‌ها و بخش صنعت داخلی بتوانند سهم و جایگاه شایسته‌ای در نظام تولید جهانی برای خود کسب کنند.

2- ضرورت توجه به کسب و تعمیق دانش فنی. همان طور که بیان شد، کشورهای درحال توسعه سرمایه‌گذاری قابل توجهی در کسب و تعمیق فناوری‌ها و دانش روز خواهند داشت. این موضوع به حدی جدی است که باعث به چالش کشیدن کشورهای صنعتی و توسعه یافته شده است و جایگاه آنها را به خطر انداخته است. این موضوع ضرورت توجه جدی به سرمایه‌گذاری در دانش و فناوری‌های پیشرو در کشور و رفع موانع تجاری‌سازی آنها را گوشزد می کند. ضعیف بودن پیوند بین صنعت و دانشگاه در ایران گرچه معضلی ساختاری و طولانی است، اما به هر حال حفظ جایگاه بخش صنعت در نظام تولید جهانی ضرورت حل این معضل را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

3- توجه به بازار رو به رشد کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور. پیام مهم این گزارش ظهور قدرت‌های جدید اقتصادی در دهه‌های آینده در میان اقتصادهای نوظهور است. بنابراین گرچه این کشورها تاکنون به‌ عنوان کارخانه‌های بزرگ جهان مطرح بوده‌اند، اما افزایش ثروت در میان آنها سبب شکل‌گیری قطب‌های جدیدی به عنوان بازار مصرف در این کشورها شده است که توجه به آن می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای صنایع کشور فراهم کند. این موضوع به معنای بی‌توجهی یا افول بازارهای سنتی در اروپا و آمریکای شمالی نیست، بلکه به این معناست که نباید از بازارهای جدید برای کسب سهم از بازار جهانی غافل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید