ظریف: آمریکا باید نقشی بسیار بسیار فعال‌تر در رفع تحریم‌ها ایفا کند/ موگرینی: باید بیشتر کار کنیم

کدخبر: ۱۴۵۹۳۹
محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اسلو گفت: آمریکا تحریم‌ها را برداشته است، اما تاثیرات روانی ناشی از سال‌ها وضع این تحریم‌ها همچنان وجود دارد و من معتقدم که آمریکا باید نقشی بسیار بسیار فعال‌تر ایفا کند.
ظریف: آمریکا باید نقشی بسیار بسیار فعال‌تر در رفع تحریم‌ها ایفا کند/ موگرینی: باید بیشتر کار کنیم

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک به همراه فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بورگه برنده وزیر امور خارجه نروژ در پاسخ به سوالی درباره نقش انگلیس در اتحادیه اروپا گفت: انگلیس از همان ابتدای مذاکرات هسته‌ای در اوایل دهه 2000 در این مذاکرات مشارکت داشت و در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای نیز حضور داشته است، بنابراین این کشور نقشی مهم در این میان ایفا کرد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که تابستان گذشته حاصل شد، اظهار کرد: من معتقدم که همگی باید این نکته را بدانند که یک توافق بین‌المللی در صورتی بادوام خواهد بود که تمام افراد شریک در آن از توافق بهره ببرند. ما بر این باوریم که برنامه جامع اقدام مشترک یک توافق برد ـ برد است. اجرای این توافق نیز اجرایی برد ـ برد بوده است، بنابراین همه این احساس را دارند که فواید و مزایایی وجود دارد.

وی ادامه داد: آمریکا تحریم‌ها را برداشته است اما تاثیرات روانی ناشی از سال‌ها وضع این تحریم‌ها همچنان وجود دارد و من معتقدم که آمریکا باید نقشی بسیار بسیار فعال‌تر ایفا کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: من برای رفع این تاثیرات صبح امروز (سه‌شنبه) رایزنی‌های خوبی با خانم موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتم همان‌طور که در چند ماه گذشته نیز چنین بوده است. ما باید در عمل شاهد تحقق وعده‌ها باشیم و به ویژه مردم ایران باید تاثیرات رفع تحریم‌ها را ببینند.

موگرینی: باید برای ترغیب همکاری شرکت‌ها با ایران بیشتر کار کنیم
فدریکا موگرینی هم در پاسخ به سوال خبرنگاری ایرانی در نشست خبری مشترک در حاشیه اجلاس "اسلو" مبنی بر این‌که ایران بر اساس توافق به تعهدات خود عمل کرده است اما طرف مقابل به تعهدات خود در خصوص مسائل بانکی به کندی عمل می‌کند گفت: ما هم‌چنان این موضوع را پی گیری می‌کنیم. از نظر ما تحریم‌ها برداشته شده و نشانه این ادعا این است که 22 درصد روابط ایران با اتحادیه اروپا افزایش یافته است. البته هنوز باید بیشتر کار کنیم تا شرکت‌ها را به همکاری با ایران ترغیب کنیم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان که به میزبانی وزیر خارجه نروژ انجام شد با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: تمام تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران همزمان با روز اجرای توافق هسته‌ای در 16 ژانویه لغو شده است و به ویژه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور به طور کامل رفع شده است. ما به طور موثر در حال تعامل با جامعه اقتصادی و بانک‌ها در اروپا و دیگر نقاط خارج از گروه‌ها هستیم تا آنها را برای همکاری و تعامل با ایران ترغیب کنیم.

موگرینی ادامه داد: به عنوان مثال من در راس یک هیات به همراه هفت کمیسیونر چند ماه پیش به ایران رفتیم تا کانال‌های همکاری میان اتحادیه اروپا و تهران را در زمینه‌های مختلف از حمل‌ و نقل گرفته تا انرژی، علوم و اقتصاد باز کنیم.

وی در ادامه این نشست خبری درباره دستاوردهای اجرایی این توافق و لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران بیان کرد: من می‌توانم به شما این اطلاعات را بدهم که در طول همین چند ماه سطح تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا 22 درصد رشد داشته است، تنها در چهار ماه. اتحادیه اروپا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که شهروندان ایرانی از مزایای توافق هسته‌ای بهره می‌برند.

منبع: ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید