در صورت عدم تزریق سرمایه به صنعت نفت:

بازگشت شکوهمند ایران به بازار نفت ممکن است به پایان رسیده باشد!

کدخبر: ۱۴۶۰۵۳
ایران در تقویت صادرات نفت خود بعد از لغو تحریم‌ها فراتر از انتظارات عمل کرده است. اما بدون تزریق نقدینگی و برطرف کردن موانع تجاری باقی‌مانده،‌ ممکن است این بهبود به پایان خود برسد.
بازگشت شکوهمند ایران به بازار نفت ممکن است به پایان رسیده باشد!
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، زمانی که محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران در ماه ژانویه برطرف شد، تحلیلگران گلدمن‌ساکس و بارکلیز در مورد بازگشت ایران به تولید قبل از تحریم‌ها تردید داشتند. اما این کشور با رشد 25 درصدی تولید خود در نظر دارد تا پایان سال با ثبت بالاترین سطح هشت سال اخیر، تولید روزانه خود را به چهار میلیون بشکه برساند.

آنتونی هالف، مشاور ارشد سیاست‌های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیای نیویورک اعلام کرد: « ایران با سرعت رشد تولید خود همه شرکت‌کنندگان بازار را شگفت‌زده کرده است. اما به منظور پیشی گرفتن از سطوح قبل از تحریم‌ها این کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و تکنولوژی بهتری است.» 
ایران با بازگشت به بازارهای جهانی پس از سه سال انزوا، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری از شرکای بین‌المللی به منظور بازسازی صنعت نفت و نهایتا بازپس‌گیری جایگاه خود به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک خواهد بود. با وجود یان، شرکت‌ها همچنان در انتظار تایید مدل قرارداد توسط ایران هستند. 

پیروزی‌های ایران
از زمانی که محدودیت‌های فروش نفت خام برداشته شده است، صادرات به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده است و ایران مجددا توانسته به بازارهای اروپایی نظیر، رویال و توتال نفت بفروشد. بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی تولید ایران در ماه آوریل به 3.6 میلیون بشکه در روز ( سطوح قبل از تحریم) رسیده و در ماه می هم در همین سطح باقی مانده است.

بر اساس اعلام بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، تولید روزانه نفت این کشور در ماه می به 3.8 میلیون بشکه رسیده و تا پایان سال به چهار میلیون بشکه و در پنج سال آینده به 4.8 میلیون بشکه خواهد رسید.

در حالی که تحلیلگران نفتی تصدیق می‌کنند که ایران از پیش‌بینی‌های اولیه آنها فراتر رفته است،‌ اما معتقدند که اهداف بلندپروازانه آنها به زودی محقق نخواهد شد. رابین میلز، مدیر اجرایی شرکت قمر و پیتر والز مشاور مستقل که هر دو سابقه کار در ایران را دارند اعلام کردند حفظ سطح 3.6 میلیون بشکه‌ای و رساندن آن به 3.8 میلیون بشکه در روز بسیار واقع‌بینانه‌تر است.

سرمایه‌گذاری جدید
به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ایران برای گسترش ظرفیت مخازن خود به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی  نیاز دارد. بدون ورود جریان‌های سرمایه‌گذاری،‌ بازگشت تولید ایران به سطح 4 میلیون بشکه در روز تا قبل از سال 2021 رخ نخواهد داد.

توشار تارون بانسال،‌ تحلیلگر انرژی FGE در سنگاپور اعلام کرد: « ایران می‌تواند ظرفیت تولید خود را در چند سال آینده 300 هزار بشکه در روز افزایش دهد که این تولید از ذخایر نفتی کارون غربی در نزدیکی مرز عراق خواهد بود.» 

زنگنه چند روز پیش اعلام کرد ایران قادر خواهد بود تا در پنج سال آینده تولید نفت خود را 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

واکنش بازار
مای ویتتر، رئیس مرکز تحقیقات بازار نفت سوسیته جنرال اعلام کرد، اختلالات تولید در نیجریه، کانادا و ونزوئلا باعث شده تا ایران بدون تخفیف زیادی بتواند سهم بازارخوبی کسب کند.  

قیمت نفت خام از پایین‌ترین سطوح 12 سال اخیر خود در ماه ژانویه رشدی 91 درصدی داشته است. با بازگشت کامل ایران و افزایش تقاضای جهانی، معامله‌گران در انتظار این هستند که بازارها در سال 2017 به چه شکل خواهد بود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید