اقتصادنیوز در گفت‌وگویی بررسی کرد

علت ریزش شاخص در هفته گذشته چه بود؟

کدخبر: ۱۴۶۰۶۷
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل مختلفی بر ریزش شاخص نقش داشتند، اما در مجموع وضعیت کلی فضای اقتصادی کشور مناسب نیست و عملا بعد از رشد چشمگیری که بعضی از صنایع در معاملات سه ماه پایانی سال گذشته داشتند، اتفاق مثبتی نیفتاده که بر بازار تاثیرگذار باشد.
علت ریزش شاخص در هفته گذشته چه بود؟

عظیم ثابت در رابطه با رفتار شاخص کل بورس در هفته گذشته به اقتصادنیوز گفت: شاخص کل بورس طی معاملات هفته گذشته کاهش بسیاری داشت و امیدوارم که روند بازار به صورتی پیش برود که مکانیسم بازار بتواند روندها را تعیین کند نه اینکه از یک‌سری عددها در شاخص حمایت شود. مثلا اینکه بخواهیم با بلوک زدن و معاملات عمده شاخص را کنترل کنیم؛ این مساله باعث می‌شود که فضای واقعی بازار مشخص نشود و به مسوولان منتقل نشود. البته شاید اگر بحث‌هایی مانند کنترل شاخص وجود نداشته باشد، شاخص بیشتر از این ریزش داشته باشد.

این کارشناس بازار سهام درباره علت ریزش بازار سهام اظهار کرد: وضعیت کلی فضای اقتصادی کشور مناسب نیست و عملا بعد از رشد چشمگیری که بعضی از صنایع در معاملات سه ماه پایانی سال گذشته داشتند، اتفاق مثبتی نیفتاده است که بر بازار تاثیرگذار باشد.

او افزود: همچنین از آنجا که حجم معاملات در بازار کاهش یافته کاملا مشخص است که مساله کمبود نقدینگی وجود دارد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: از نظر روانی نیز، بازار مدتی منتظر می‌ماند که با اخبار موجود تغییر کند یا بالا برود یا پایین بیاید اما اگر آن خبر نرسد و فضای بازار فرسایشی شود،‌ معمولا شتاب برای ریزش بیشتر است.

ثابت گفت: خارج شدن برخی از سهام‌داران از بازار و کمتر شدن تمایل سها‌م‌داران به رفتن به مجامع هم از دیگر عواملی است که به نظرم بر ریزش بازار نقش داشته است چراکه تقسیم سود در خیلی از مجامع به صورتی که سهام‌داران انتظار دارند اتفاق نمی‌افتد؛ به همین دلیل فضای شادابی وجود ندارد. یک زمانی رفتن به مجامع برای سهام‌داران اولویت بود اما در حال حاضر به دلیلی که شرکت‌ها سود کمی تقسیم می‌کنند یا احتمال توقف نمادها به علت ابهاماتی که شاید برای آن سهم وجود داشته باشد، است به این صورت نیست.

این فعال بازار سهام اضافه کرد: دید کوتاه مدت سهام‌داران از دیگر مشکلات بازار است. اکثر خریداران حقیقی و حقوقی سعی می‌کنند با دید کوتاه‌مدت سهم‌ بخرند،‌ که این مساله باعث می‌شود زمانی‌که قیمت‌ها چند درصدی حرکت پیدا می‌کنند فشار فروش زیاد می‌شود و این مساله یکی از آسیب‌هایی است که به بازار وارد می‌شود.

ثابت معتقد است: البته اخبار خوب و مثبت هم در بازار وجود دارد اما متاسفانه این اخبار در بازار سوخت می‌شوند یعنی اثر خود را از دست می‌دهند چراکه فضای روانی منفی بر بازار حاکم است.

او تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت، اخبار خوبی در رابطه با بحث کاهش نرخ سود بانکی وجود داشت و اگر این نرخ سود واقعی شود می‌‌تواند در تامین مالی صنایع با قیمت‌ مناسب‌تر اثر گذار باشد که این مساله تاثیر آنچنانی بر بازار نگذاشت.

ثابت ادامه داد: وجود دو مساله می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد اول اینکه طبق گفته تکنیکالیست‌ها شاخص در یک مقطع حمایتی قرار دارد و این عددها، عددی است که برای شاخص تعیین‌کننده است. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه شاخص در سطح حمایتی خود قرار دارد،‌ اخبار هم به همین صورت باشد و چه در اقتصاد جهانی و چه اقتصاد داخلی اخبار منفی را دریافت نکنیم مثلا در اقتصاد جهانی در قیمت نفت و فلزات اساسی نوسان نداشته باشیم، دلیلی است برای اینکه شاخص برگردد.

این فعال بازار سهام گفت: مساله دوم کاهش نرخ سود بانکی است؛ اگر مصوبه‌ای از سوی شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود بانکی باشد، که گویا این مساله از اوایل تیر ماه شروع می‌شود،‌ می‌تواند محرکی برای یک‌سری از صنایع که اهرم نرخ سود بانکی برای آنها مهم است، باشد.

او معتقد است: در حال حاضر سه ماه است که بازار ریزشی است، و شاخص کل نزدیک به 7000 واحد کاهش پیدا کرده است. این در صورتی است که قیمت سهم‌‌ها بیشتر از این میزان کاهش پیدا می‌کنند. چون شاخص کلیت بازار را نشان می‌دهد. ولی شاید پرتفو سبد سهام افراد آسیب بیشتری ببیند. ازاین رو بازار در این سه‌ماه در رکود بود‌ه و کم‌کم باید به سمتی برویم که شرایط بازار بهتر شود.

ثابت در پایان افزود: امیدوارم همه فعالان بازار و مقامان ناظر تلاش کنند که شادابی بیشتری به فضای بازار برگردد و مردم بتوانند از سرمایه‌هایی که به بازار آورده‌اند منفعت معقول را بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید