در گفت‌وگو با اقتصادنیوز عنوان شد:

جزئیات حمله به 2 کامیون ایرانی در ترکیه/خسارت 15 میلیارد تومانی حملات به کامیون‌های ایرانی از سال 94 تاکنون / دولت ترکیه مسوول است

کدخبر: ۱۴۶۱۸۱
طبق اعلام مدیر کل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور 26 خردادماه دو دستگاه کامیون ایرانی در خاک ترکیه به آتش کشیده شده‌اند و به این ترتیب طی یک سال گذشته تعداد کامیون‌های سوخته شده ایرانی در این کشور به 13 دستگاه رسید. 
جزئیات حمله به 2 کامیون ایرانی در ترکیه/خسارت 15 میلیارد تومانی حملات به کامیون‌های ایرانی از سال 94 تاکنون / دولت ترکیه مسوول است

محمدجواد عطرچیان، مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره جزئیات این حادثه گفت: روز چهارشنبه 26 خردادماه دو دستگاه کامیون ایرانی در خاک ترکیه به آتش کشیده شده است. یکی از این کامیون‌ها در حال حمل «رنگ» از کشور ترکیه به ایران بوده است. این کامیون‌ها در منطقه چالدران ترکیه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته‌اند.

او در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه حادثه اخیر خسارت جانی به دنبال نداشته، درباره حوادث مشابه در یک سال اخیر عنوان کرد: از سال 94 تا کنون 13 دستگاه کامیون در خاک ترکیه به آتش کشیده شده‌اند. یک دستگاه اتوبوس ایرانی نیز مورد حمله تیراندازی قرار گرفته است. 11 مورد از این حملات در سال 94 و سه مورد از آنها در سال 95 رخ داده است.

عطرچیان درباره حادثه‌ای که برای اتوبوس ایرانی در ترکیه رخ داده عنوان کرد: در یکی از این حوادث قبلی راننده اتوبوس بر اثر تیراندازی کشته شده، اما برای چهار – پنج سرنشین اتوبوس اتفاقی نیفتاده است.

او افزود: بعضی از کامیون‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند خالی و بعضی از آنها حامل بار بوده‌اند. محموله‌های این کامیون‌ها معمولا مواد پتروشیمی و کالاهای عمومی بوده است. بعضی از این کامیون‌ها در حال حمل کالا از ایران به ترکیه و بعضی در حال انتقال کالاهایی از این کشور به ایران بوده‌اند.

مدیر کل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور سپس گفت: در همه این موارد رانندگان را پیاده کرده‌اند و کامیون را با بارش آتش زده‌اند.

او درباره میزان خسارتی که بر اثر این حملات به کامیون‌ها و اتوبوس ایرانی وارد شده اظهار کرد: خسارات وارده به این دستگاه‌ها و بارهایشان حدود 15 میلیارد تومان است که باید از جانب ترکیه به ایران پرداخت شود. علاوه بر این ترکیه باید دیه راننده اتوبوس ایرانی را نیز بپردازد، اما تا به حال هیچ خسارتی پرداخت نشده است. ما در حال اقدام از طریق وزارت خارجه هستیم تا خسارت ناوگان ایرانی که در قلمرو ترکیه آسیب دیده‌اند، پرداخت شود.

عطرچیان درباره هویت کسانی که به کامیون‌های ایرانی حمله کرده‌اند گفت: افراد ناشناسی هستند که در ترکیه کامیون‌های ایرانی و حتی کامیون‌های ترکیه را به آتش می‌کشند.

او درباره واکنش دولت ترکیه به این حوادث عنوان کرد: تا به حال دولت ترکیه جوابی به ما نداده است. فقط می‌گویند اینها تروریست هستند و کامیون‌های ما را هم آتش می‌زنند. ما به دولت ترکیه یادآوری کرده‌ایم که این دولت مسوول حفاظت از جان و مال رانندگان ایرانی است و باید مسوولیت خود را در این زمینه بپذیرد و ضمن پرداخت خسارت، ترتیباتی اتخاذ کند که کامیون‌های ایرانی با امنیت کامل از خاک ترکیه تردد کنند. 

عطرچیان خاطرنشان کرد: دولت ترکیه مسوول پاسخگویی در زمینه این آتش‌سوزی‌هاست و باید خسارت ایرانیان را پرداخت کند. ما دو درخواست از دولت ترکیه داریم؛ اول اینکه خسارت اتوبوس و کامیون‌های ایرانی را پرداخت کند و دیگر اینکه اگر قادر به تأمین امنیت در کشورش نیست، نسبت به اسکورت کامیون‌های ایرانی توسط ارتش و نیروهای نظامی اقدام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید