در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ بررسی شد:

سرعت‌بخشی به رشد همکاری‌های اقتصادی تهران و مسکو

کدخبر: ۱۴۶۱۸۳
وزیر صنعت، معدن و تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، سرعت بخشی به رشد همکاری های اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و انرژی تهران و مسکو و اجرای طرح های مورد توافق دو کشور را که ارزش آن بیش از 40 میلیارد یورو است، بررسی کردند.
سرعت‌بخشی به رشد همکاری‌های اقتصادی تهران و مسکو

به گزارش اقتصادنیوز، وزیران صنعت ایران و انرژی روسیه درحالی در حاشیه نشست سن پترزبورگ باری دیگر به مذاکره نشستند که پیش از اینها نیز بر همکاری ایران و روسیه در بخش بازرگانی نفت و گاز و سواپ تاکید شده بود.

چندی پیش الکساندر نواک در راس یک هیات عالی رتبه اقتصادی به تهران آمد. او که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه را برعهده داشت و علاوه بر وزیر نفت با شماری دیگری از وزیران و مقام های اقتصادی کشورمان نیز دیدار و گفت وگو داشت، به تازگی خواستار تلاش دو کشور برای تامین اعتبار اجرای طرح های همکاری مورد توافق ایران و روسیه شده است.

در این دیدار که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و جمعی از مقام های ایرانی و روسی برگزار شد، زمینه تسهیل اجرای نقشه راه توسعه روابط مسکو و تهران مورد بررسی قرار گرفت.

نوواک در  این دیدار خواستار تلاش دو کشور برای تامین اعتبار اجرای طرح های همکاری مورد توافق ایران و روسیه که ارزش آن به بیش از 40 میلیارد دلار می رسد، شد.

ایران و روسیه در نشست آبان ماه سال 94 در پایان مذاکرات کمیسیون مشترک همکاری ها، نقشه راه توسعه روابط دو کشور به ارزش بیش از 40 میلیار یورو در بخش های مختلف صنعتی، انرژی، ریلی، نیروگاه و شبکه برق و نفت و گاز را امضا کردند که بخشی از آنها در حال اجرا است و بخشی دیگر نیز در حال تدوین برنامه های اجرایی قرار دارد.

در این دیدار نوواک با تاکید بر اهمیت افزایش روابط دو کشور در بخش های مختلف، حوزه صنعت و انرژی را بسیار مهم خواند که دو کشور قابلیت ارتقای سطح کنونی همکاری ها در این بخش را دارند.

وزیر صنعت، معدن وتجارت جمهوری اسلام ایران نیز در این مذاکرات با ارزشمند خواندن اقدام های انجام شده، بر لزوم عملی شدن برنامه ریزی های صورت گرفته مورد توافق بین دو کشور در بخش های مختلف تاکید کرد.

آنگونه که شانا گزارش داده، نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور 800 هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان امروز با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.

برنامه کاری هیات ایران به سرپرستی نعمت زاده و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، مشارکت در پانل ایران پسا تحریم است که در جمع هیات های مختلف و همچنین نمایندگان شرکت های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی برگزار خواهد شد.

در این همایش اقتصادی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و ده ها مقام دولتی روسیه حضور دارند و جلسه عمومی نیز عصر جمعه با سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور برگزار می شود.

دیدار و رایزنی های دو جانبه وزیر صنعت و اعضای هیات ایرانی با مقام های روسی حاضر در بیستمین نشست اقتصادی سن پترزبورگ و همچنین نمایندگان شرکت های ایرانی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است.

گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در این همایش با فرصت بسیار انجام رایزنی های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران و رسانه ها را به خود جلب کرده است، بگونه ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید