آخرین خبرها از خرید هواپیما/ توافق مکتوب با بوئینگ، نهایی شدن پیش‌قرارداد با ایرباس

کدخبر: ۱۴۶۲۵۷
مقامات ایرانی از آخرین وضعیت قراردادهای خرید ایرباس و بوئینگ گزارش دادند؛ گزارش‌هایی که از پیشرفت روند تنظیم قراردادهای نهایی خرید این هواپیماها حکایت دارد.
آخرین خبرها از خرید هواپیما/ توافق مکتوب با بوئینگ، نهایی شدن پیش‌قرارداد با ایرباس

به گزارش اقتصادنیوز، علی عابد‌زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پس از چندین مرحله مذاکره بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ، دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند.

او با اشاره به فرسوده بودن ناوگان هوایی ایران و اینکه از بین 250 هواپیمای موجود در کشور 230 هواپیما نیازمند جایگزینی است، تأکید کرد که ایران برای نوسازی صنعت هواپیمایی خود ضمن مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا به دنبال ایجاد تنوع در خریدهای هواپیمای خود است. آن طور که روزنامه «ایران» گزارش داده، عابدزاده ضمن تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند.

عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق شده را 100 هواپیما عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد. با این حال وی رقم قرارداد نهایی با این شرکت را که از سوی برخی منابع غربی 17 میلیارد دلار عنوان شده است، قطعی ندانست و اعلام کرد که جزئیات ساز و کار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد.

بر اساس این گزارش، وی از ارائه زمان‌بندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری امریکا صادر نشود نمی‌توان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.

عابد‌زاده همچنین عنوان کرد که ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و از آنجا که امریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در زمینه این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج می‌دهد.

او به آخرین تحولات مربوط به قرارداد ایرباس اشاره کرد و گفت که مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری امریکاست. وی با اعلام اینکه شرکت ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانه‌داری امریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است عنوان کرد: فاینانس این قرارداد اصلاً مایه نگرانی نیست و با چند مجموعه در این راستا توافق‌هایی صورت گرفته است و تنها مسأله‌ای که اجرا و عملیاتی کردن قرارداد معطل آن است همان مجوز خزانه‌داری است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین به رفع محدودیت پروازهای هما در آسمان اروپا پس از 6 سال اشاره کرد و این واقعه را تحول بسیار مهمی در صنعت هوایی کشور دانست که با یک روند دقیق و کارشناسی شده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و ایکائو به سرانجام رسیده است.

پیش‌قرارداد خرید ایرباس‌ها نهایی می‌شود
به گزارش اقتصادنیوز، از سوی دیگر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن پیش‌قرارداد خرید ایرباس‌ها تا یک ماه آینده و همچنین از اینکه منبع تأمین فاینانس ایرباس‌ها مشخص شده خبر داد.

اصغر فخریه کاشان با تأکید بر اینکه پیش‌قرارداد خرید ایرباس‌ها تا یک ماه آینده نهایی می‌شود، گفت: فاینانسر خرید ایرباس‌‌ها مشخص شد و تفاهم‌‌نامه اولیه با آنها به امضا رسید. آن طور که فارس گزارش داده،‌ او درباره تعیین تکلیف پیش‌قرارداد‌ ایرباس‌ها اظهار داشت: مذاکرات ما با کمپانی ایرباس هنوز ادامه دارد و طبیعی است تا وقتی که نقطه‌نظرات ما تأمین نشود، قرارداد را امضا نخواهیم کرد.

او همچنین با بیان اینکه به هر حال یک قرارداد‌ 500 صفحه‌ای، مسائل حقوقی و مالی بسیاری دارد و این طور نیست که بتوان به سرعت با تعداد افراد محدودی در این باره به نتیجه رسید، عنوان کرد: طبیعتاً باید با کارشناسان حقوقی و مالی جزئیات قرارداد چک شود حتی ما با بانک مرکزی نیز‌ اعداد و ارقام قرارداد را چک کرده‌ایم تا مورد تأیید آنها نیز باشد. ما می‌خواهیم که این قرارداد مجموعه‌ای از موارد باشد. مذاکرات با ایرباس کماکان ادامه دارد و امیدواریم تا یک ماه آینده این پیش‌قرارداد نهایی شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی سپس گفت: ‌کمپانی ایرباس در حال نهایی کردن مجوزهای اوفک‌ (Office of Foreign Assets Control) ‌«دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ آمریکا» است‌؛ به آنها وعده داده شده است حداکثر تا 10 روز آینده مجوزهای اوفک برای آنها نهایی می‌شود.

همچنین فخریه کاشان اعلام کرده فعلاً نمی‌توانیم نام فاینانسر را اعلام کنیم و قطعاً به محض نهایی شدن قرارداد فاینانس، فاینانسر معرفی خواهد شد.

بر اساس این گزارش فارس، رقم پیش‌قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ایرباس برای خرید هواپیما،‌ 10.5 میلیارد دلار عنوان شده است.

تقاضای ایران‌ایر برای خرید هواپیما از کمپانی بوئینگ
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره خرید هواپیما از کمپانی بوئینگ گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درخواست خرید هواپیما از بوئینگ داشته است.‌

از سوی دیگر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از مذاکره ۷ ایرلاین با شرکت بوئینگ خبر داد و گفت: این مذاکرات برای خرید هواپیمای نو و تامین قطعات بوده است. آن طور که مهر گزارش داده، او اظهار کرد: ایران ایر به طور مستقیم مشغول مذاکره با شرکت بوئینگ است اما سایر ایرلاین‌ها هم مذاکراتی را با این شرکت انجام داده‌اند که در حال پیگیری آن هستند.

سامانی سپس با تاکید بر اینکه به طور حتم از فاینانسورهای خارجی برای خرید هواپیماهای نو استفاده می‌شود، گفت: به دلیل نیاز به تامین مالی این خرید، باید یک تامین منبع خارجی برای آن وجود داشته باشد زیرا ایرلاین‌های ایرانی امکان تامین مالی ندارند.

وی درباره نوع مدل هواپیماهای مدنظر ایرلاین‌های ایرانی گفت: هواپیماهای متنوعی درخواست شده اما بوئینگ ۷۳۷ به طور حتم بیشترین تقاضا را خواهد داشت، زیرا بیشتر با شرایط ایران سازگار است.

هواپیماهای ایران ایر می‌توانند به آسمان اروپا برگردند
در همین حال، خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر درباره هواپیماهای ایران ایر نوشت: «حتی با وجود لغو ممنوعیت های اتحادیه اروپا، هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 این شرکت بسیار غیرایمن هستند و اجازه ندارند بر فراز آسمان اروپا پرواز کنند.»

در این گزارش آمده است: ویولتا بولک، کمیسیونر حمل و نقل اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال سفر من به ایران در ماه آوریل، یک ارزیابی فنی در ماه می به شکلی موفقیت آمیز صورت گرفت... بر اساس این ارزیابی من خوشحالم که اعلام کنم که ما می‌توانیم به اکثر هواپیماهای شرکت ایران ایر اجازه بدهیم که به آسمان اروپا برگردند.»

تقریبا در 30 سال گذشته، تحریم‌های تجاری مانع از آن شده بود که ایران ایر هواپیماهای جدیدی از شرکت‌های غربی خریداری کند. همین مسئله موجب شده بود که این شرکت با هواپیماهای قدیمی و جامبو جت‌های تولیدی قبل از انقلاب مسافر جابجا کند. بر اساس گزارش ایرفلیتس، ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ایر متشکل از 46 جت است که عمر متوسط آنها 27 سال است و بوئینگ‌های با عمر 40 سال در این شرکت همچنان پرواز می‌کنند.

افزایش حوادث منجر به بروز مشکلات فنی در هواپیماهای ایران ایر موجب شده بود که اتحادیه اروپا در سال 2010 پرواز اکثر هواپیماهای این شرکت را ممنوع کند. اما حتی با وجود لغو ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا، هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 این شرکت بسیار غیرایمن هستند و اجازه ندارند بر فراز آسمان اروپا پرواز کنند. این نوع هواپیماها تقریبا نیمی از ناوگان هوایی ایران ایر را تشکیل می دهند.

همیشه با ایرباس به اروپا می‌رفتیم، نه بوئینگ
با این حال تسنیم دقایقی پس از ارسال گزارش فوق که از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر نقل شده بود، در خبر دیگری عنوان کرد: در حالی یک رسانه آمریکایی مدعی شده، محدودیت‌های پرواز هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 هما به اروپا لغو نشده که سخنگوی ایران‌ایر گفت: در تاریخ پنجاه و چند ساله ایران‌ایر به دلیل اقتصادی هیچ تقاضایی برای پرواز به اروپا با این هواپیماها نداشته‌ایم.

وی همچنین با تاکید بر این‌که در تاریخ ایران سابقه نداشته که با هواپیماهای فوکر به اروپا پرواز داشته باشیم، افزود: تمام پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به اروپا با هواپیماهای ایرباس 340 و 310 انجام شده است. ما از بوئینگ‌های 747 برای مسیرهای دور مانند پکن و مالزی استفاده می‌کنیم و فوکر را هم برای پروازهای داخلی و نهایتا پرواز به کشورهای حوزه خلیج فارس به کار گرفته‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید