نظرخواهی اقتصادنیوز از کارشناسان نشان داد

نیاز شدید به تغییر در 3 وزارتخانه و یک سازمان/ قلب تپنده نظام برنامه‌ریزی در انتظار تغییرات اساسی

کدخبر: ۱۴۶۵۶۷
بر اساس نظرخواهی صورت گرفته از جمعی اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی کشور، نیاز است تا دولت در سال آخر فعالیت‌های خود با توجه به شرایط ویژه اقتصاد ایران دست به جراحی‌های اساسی در کابینه زده و تفکرات جدیدی را به برخی وزارتخانه‌ها تزریق کند.
نیاز شدید به تغییر در 3 وزارتخانه و یک سازمان/ قلب تپنده نظام برنامه‌ریزی در انتظار تغییرات اساسی

به گزارش اقتصادنیوز، نظرخواهی صورت گرفته از برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و سیاسی ایران نشان می‌دهد که وقت تغییرات اساسی در سطح برخی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رئیس‌جمهوری به‌وجود آمده و حسن روحانی بدون رودربایستی و بر اساس منافع ملی بهتر است برخی مهره‌های کلیدی دولت را تغییر دهد.

کارشناسان و اقتصاددانان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز بر این باورند که سه وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «ورزش و جوانان» و همچنین «ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» نیاز به تغییر دارند تا تیم اقتصادی دولت هماهنگ‌تر از گذشته بتوانند به راه خود در مسیر مهار تورم، رشد اقتصادی، کاهش تصدی گری و برنامه ریزی و بودجه ریزی بر اساس اهداف بلند مدت کشور با قدرت ادامه دهند.

این کارشناسان معتقدند که دولت کنونی اگرچه رئیسی جسور دارد، اما در بدنه به شدت محافظه کار بوده و با توجه به پرونده‌سازی‌هایی که برای برخی مدیران دولت اصلاحات و سازندگی به وجود آمده از گرفتن تصمیم‌های بزرگ و تغییر اساس در سیاستگذاری‌ها به شدت فاصله گرفته‌اند.

به اعتقاد آنها این سه وزارتخانه به شدت با تفکر دولتی اداره می شوند و نتوانسته‌اند در کاهش تصدی‌گری دولت، خروج از بنگاه‌داری و عدم دخالت در امور بنگاه ها و زیرمجموعه های خود، موفق عمل کنند.

نظرخواهی اقتصادنیوز نشان می‌دهد که بخش صنعت کشور به شدت نیازمند ورود افرادی جسور است که بتوانند تصمیم‌های بزرگی را در این حوزه اخذ کرده و مدیران جسورتری را برای پیشبرد امور به استخدام درآورند. از نظر آنان بدنه دولت به شدت خلاف اهداف کلان اقتصادی حرکت کرده و محرم خوبی برای این دولت به شمار نمی‌رود لذا حتی نیاز است تا با جسارت بیشتر برخی از افرادی که با اهداف این دولت همسو نبوده و باعث خروج اطلاعات محرمانه از برخی وزارتخانه ها شده‌اند، برخوردی جدی شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز عملا به بنگاه‌داری بزرگ تبدیل شده و نتوانسته در کاهش تصدی‌گری دولت موفق عمل کند که این موضوع ریشه در تفکرات سوسیالیستی برخی مدیران حاکم در این وزارتخانه دارد.

در بخش ورزش نیز دخالت مستقیم وزیر در امور برخی باشگاه‌ها و باز گذاشتن راه برای ورود برخی نهادهای غیر مرتبط به ورزشگاه‌ها سبب شده تا نیاز شود مدیریت کلان ورزش کشور نیازمند اشخاص قوی‌تری در این حوزه هستند.

نظر خواهی اقتصادنیوز نشان می‌دهد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فقط در اسم احیا شده ولی تغییری در رسم خود نداده، از این رو نیاز است تا به منظور هماهنگ شدن تیم اقتصادی کشور و ارتقای نظام برنامه و بودجه‌ریزی تغییراتی اساسی دراین سازمان صورت گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید