اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

روایت کامل یک حادثه نفتی در تعطیلات/چرا پتروشیمی بوعلی سینا آتش گرفت و چگونه این آتش مهار شد؟

کدخبر: ۱۴۷۵۲۳
بالاخره آتشی که از روز چهارشنبه در پتروشیمی بوعلی سینای بندرامام خمینی شعله ور شده بود، ساعت دو بامداد امروز مهار شد. اما دلیل اصلی این آتش سوزی چه بود و چگونه مهار شد؟
روایت کامل یک حادثه نفتی در تعطیلات/چرا پتروشیمی بوعلی سینا آتش گرفت و چگونه این آتش مهار شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، صبح روز چهارشنبه هفته گذشته واحد px8003 پتروشیمی بوعلی سینا آتش گرفت. با وجود تلاش‌ها برای مهار این آتش‌سوزی اما خطر انفجار در دیگر واحد‌های پتروشیمی همجوار باعث شه تا تخلیه اضطراری پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی تند‌گویان واقع در شهرستان ماهشهر در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

اگرچه پیش‌بینی شده بود خطر انفجار و گسترش آتش‌سوزی در ساعات دیگر شهرستان ماهشهر را به‌طور جدی تهدید کند که بعدا اعلام شد به دلیل نشت یکی از ولوهای واحد پارازایلین بوعلی سینا «آروماتیک سوم» این واحد دچار آتش‌سوزی شد که متعاقب این سانحه کمیته بحران شهرستان تشکیل و از تمام امکانات مناطق نفت‌خیز استان برای مهار آتش استفاده شد. نیروهای مامور به مهار آتش روز چهارشنبه، شانزدهم تیر حدود ساعت 9 عصر اعلام کرده بودند علت آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی نشت در واحد پارازایلین است‌.

با این حال نیروهای مامور به مهار آتش گفته بودند با توجه به محتویات مخزن پیش‌بینی می‌شود احتمالا تا دو روز آتش‌سوزی ادامه داشته باشد. بیژن زنگنه وزیر نفت برای نظارت بر روند اطفای حریق به ماهشهر سفر کرد و در حاشیه جلسه ستاد بحران بندر ماهشهر، با اشاره به حضور خود در جلسه ستاد بحران منطقه و بسیج همه امکانات برای مهار حادثه گفت: برای مهار آتش تمام تلاش‌مان را می‌کنیم؛ همچنین در تلاشیم همه امکانات لازم برای اطفای حریق را آماده کنیم تا انشاءالله امروز (جمعه) خاموش شود. او همچنین گفته بود که تا مهار کامل آتش می‌مانم.


مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس صبح روز شنبه آخرین وضعیت پتروشیمی بوعلی سینا را تشریح و اعلام کرد: واحدهای پتروشیمی بوعلی‌سینا تا یک ماه آینده به مدار تولید بازخواهد گشت. او در این باره تصریح کرد: تمامی واحدهای پتروشیمی بوعلی‌سینا به جز واحد پارازایلین تا یک ماه آینده به مدار تولید بازخواهد گشت. او ادامه داد: باتوجه به حجم خسارات وارده و بررسی‌های انجام شده تمامی واحدهای پتروشیمی بوعلی‌سینا به جز واحد پارازایلین تا یک ماه آینده به مدار تولید بازخواهد گشت و تنها تولید پارازایلین در این مجتمع تا رفع مشکلات متوقف خواهد شد.

بالاخره آتشی که از روز چهارشنبه در پتروشیمی بوعلی سینای بندرامام خمینی شعله ور شده بود، ساعت دو بامداد امروز به صفر رسید و مهار شد. آنگونه که خبرگزاری ها اعلام کردند، عملیات فوم پاشی که شب گذشته از سوی نیروهای عملیاتی آغاز شده بود سرانجام ساعت ۲ بامداد امروز شنبه به ثمر رسید و آتشی که از روز چهارشنبه این پتروشیمی را تحت سیطره خود قرار داده بود مهار شد. بعد از صفر شدن آتش مخزن ۲۰۰۱ پتروشیمی بوعلی، بلافاصله مراحل خنک کاری مخزن آغاز شد.

فوم‌های مورد نیاز برای این عملیات گسترده از پتروشیمی های منطقه اصفهان، شهرداری اهواز، پخش فرآورده های نفتی و سایر بخش ها تامین شد. ضلع شمالی مخزن از بخشهای دیگر مشتعل تر بود که در این بخش فوم ریزی به صورت گسترده تری انجام شد.

آن گونه که وزارت نفت اعلام کرده، بیژه زنگنه  در این باره گفته است: رئیس جمهوری در پی مهار آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا، از آتش نشانان شجاع و فداکار، شرکت های نفتی دست اندرکار و همچنین همه نهادها و سازمان هایی که در فرونشاندن این آتش گسترده همکاری داشته اند، قدردانی کرد.

بیژن زنگنه، مراتب قدردانی رئیس جمهوری را از فرماندهان عملیات آتش نشانی و به ویژه آتش نشانان شجاع و فداکار درگیر عملیات دور ساختن و خاموش کردن آتش در پتروشیمی بوعلی سینا و همچنین شرکت های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پتروشیمی بندر امام (ره)، ملی حفاری ایران و سایر بخش‌های دست اندرکار ابلاغ کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید