بلومبرگ تحلیل کرد

همزمانی کاهش تولید نفت آمریکا و افزایش تولید ایران به‌روایت یک نمودار

کدخبر: ۱۴۷۶۶۳
حتی کاهش شدید تولید نفت آمریکا نیز نتوانسته سرمایه‌گذاران را قانع کند که قیمت نفت آماده اوج‌گیری است؛ چراکه تولید نفت در میان کشورهای عضو اوپک از جمله ایران با روندی صعودی همراه بوده است.
همزمانی کاهش تولید نفت آمریکا و افزایش تولید ایران به‌روایت یک نمودار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، موجودی بالای ذخایر نفتی آمریکا و افزایش مجدد تولید از سوی اوپک، روسیه و کانادا باعث شده تا مدیران پولی به سرعت اقدام به کاهش شرط‌بندی روی افزایش قیمت‌های بالای نفت به پایین‌ترین سطوح چهار ماه اخیر برسد. در حالی که آمار دولتی آمریکا نشان از کاهش تولید به پایین‌ترین سطح از می 2014 می‌دهد، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در هفته گذشته کاهش یافت.

استیفن شورک، رئیس شرکت مشاوره شورک در پنسیلوانیا اعلام کرد: «مشکل این است که اوپک با از دست رفتن هر بشکه تولید آمریکا سود بیشتری کسب خواهد کرد.»

بر اساس گزراش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا در هفته منتهی به اول جولای 2016 با افتی 194 هزار بشکه‌ای به 8.43 میلیون بشکه در روز رسید. تولید نفت آمریکا نسبت به اوج چهار دهه اخیر خود در ژوئن 2015 در حدود 12 درصد کاهش داشته است. بر اساس برآوردهای بلومبرگ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در ماه ژوئن میزان تولید خود را با 0.7 درصد افزایش به 32.9 میلیون بشکه در روز رسانده است.
پس از گزارش EIA در خصوص کاهش کمتر از انتظار 2.22 میلیون بشکه‌ای عرضه نفت خام آمریکا و رسیدن آن به 524.4 میلیون بشکه در هفته منتهی به 7 جولای،‌ قیمت نفت WTI افت کرده است. موجودی ذخایر نفتی آمریکا نیز همچنان در بالاترین سطوح فصلی در یک دهه اخیر باقی مانده‌اند. واردات نفت خام در چهار هفته منتهی به اول جولای به طور متوسط 8 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

تیم اونس، تحلیلگر انرژی سیتی بانک اعلام کرد: «در حالی که تولید آمریکا ضعیف به نظر می‌رسد،‌ موجودی ذخایر آمریکا اندکی کاهش یافته است. عامل جبران‌کننده تقویت شدید واردات بوده است.»
 
بر اساس آمار بلومبرگ، تولید نفت ایران در سال جاری با رشدی 25 درصدی به طور متوسط به 3.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. بر اساس اعلام بیژن نامدار زنگنه، ایران در نظر دارد تا پایان سال تولید روزانه نفت خود را به 4 میلیون بشکه و تا 5 سال آینده به 4.8 میلیون بشکه برساند.

بر اساس آمار وزارت انرژی روسیه، صادرات نفت روسیه در نیمه نخست سال 2016 با رشدی 4.9 درصدی نسبت به سال گذشته به 5.55 میلیون بشکه در روز رسیده است. این کشور در ماه گذشته روزانه 10.84 میلیون بشکه نفت تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد بیشتر بوده است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید