آمار عرضه و تقاضای خودرو در اروپا نشان داد

رشد فروش رنو، افت سیتروئن و پژو

کدخبر: ۱۴۸۱۱۱
در حالی که رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار این اتحادیه تاثیر گذاشته است، رشد فروش خودروها در اروپا در ماه ژوئن کند شده است.
رشد فروش رنو، افت سیتروئن و پژو
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، ثبت‌نام برای خرید خودرو در اروپا با رشدی 6.5 درصدی نسبت به سال گذشته به 1.5 میلیون دستگاه رسیده است. رشد 6.5 درصدی، کمترین رشد از ماه مارس 2016 تاکنون بوده است. این در حالی است که تقاضا در بریتانیا، دومین بازار بزرگ اروپا با افتی 0.8 درصدی مواجه شده است. بر اساس گزارش اتحادیه تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA) فروش نیمه نخست سال جاری با رشدی 9.1 درصدی به 8.09 میلیون دستگاه رسید.

بر اساس اعلام بانک مرکزی اروپا، همه‌پرسی 23 ژوئن که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجامید، احتمالا مانع از رشد اقتصادی در کشورهای استفاده کننده از یورو خواهد شد که نرخ بهره را در نزدیکی صفر یا در قلمرو منفی نگاه داشته‌اند. 

پیتر فاس، تحلیلگر خودرو اعلام کرد: «‌کاهش شدید اعتماد مصرف‌کننده در بریتانیا پس از رای به برگزیت احتمالا ضربه سختی به فروش خودرو بزند. خودروسازان آلمانی با کاهش صادرات خود به بریتانیا مواجه شده‌اند، چرا که تضعیف پوند باعث شده خوردوهای ساخت آلمان برای خریداران بریتانیایی گران‌تر شود.»
 
فروش خودرو در ماه ژوئن برای سی و چهارمین ماه متوالی افزایش داشته است. رشد خرید خودرو در آلمان،‌ ایتالیا و اسپانیا بیشتر از نرخ منطقه‌ای بوده است. کاهش نرخ در بریتانیا نیز برای نخستین بار از اکتبر اتفاق افتاده است. 

گروه خودروسازی رنو در میان 10 خودروساز بزرگ، بیشترین رشد فروش را در ماه گذشته از آن خود کرده است. مدل‌های اصلی این شرکت نظیر کپچر،‌ کاجار و اسپیس با افزایش فروش 20 درصدی مواجه شده‌اند. در پی افزایش تقاضای خودروهای اسپرت مرسدس بنز، شرکت دایملر نیز  با رشد 16 درصدی فروش مواجه شده است. فروش شرکت بی‌ام‌و اصلی‌ترین رقیب دایملر نیز در اروپا 16 درصد افزایش داشته است.

پس از گذشت ماه‌ها رسوایی شرکت فولکس واگن، فروش خودروهای این شرکت در اروپا  در ماه ژوئن رشدی یک درصدی داشته است رشد فروش شش‌ماهه این شرکت از 24.9 درصد در سال گذشته به 23.8 درصد کاهش یافته تا همچنان در پایین‌ترین سطح از سال 2011 خود باقی بماند. فروش شرکت PSA، مالک برندهای سیتروئن و پژو و خودروسازان فورد و نیسان در ماه ژوئن کاهش یافته است.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید