در بازار شکر چه خبر است؟/احتکار؛ متهم اصلی گرانی شکر/آغاز اقدامات اورژانسی دولت/تزریق 300 هزار تن شکر به بازار / اعلام قیمت مطلوب شکر در بازار

کدخبر: ۱۴۸۷۱۸
یک مقام دولتی اعلام کرد: بالاترین قیمت شکر در بازار 3200 تومان در هر کیلوگرم است و این درحالیست که قیمت مطلوب از نظر ما باید حداکثر 2750 تومان باشد.
در بازار شکر چه خبر است؟/احتکار؛ متهم اصلی گرانی شکر/آغاز اقدامات اورژانسی دولت/تزریق 300 هزار تن شکر به بازار / اعلام قیمت مطلوب شکر در بازار

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که تا پیش از این برخی مقامات بخش خصوصی اعلام گرانی شکر را کمبود اعلام کرده بودند اما امروز یک مقام دولتی علت اصلی را احتکار عنوان و حتی مصداق‌هایی برای این مساله ذکر کرد.

پیش از این، غلام‌حسین بهمنی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام با بیان اینکه پارسال حدود ۵۰۰ هزار تن مجوز واردات شکر صادر شد، گفته بود: به اعتقاد ما کسری تولیدی شکر در داخل حدود یک میلیون تن است اما وزارت جهاد کشاورزی معتقد است ۵۰۰ هزار تن است. وی در آن خبر با بیان اینکه در سال 94 ، یک میلیون و 300 هزار تن شکر تولید کردیم گفته بود: مصرف داخلی شکر بر اساس آمار صنفی قند و شکر ایران حدود دو میلیون 400 هزار تن در سال است.

در همین حال جمعه اخیر اعلام شد: منابع تجاری از خرید دوباره یک محموله 60 هزار تنی شکر خام برزیلی از سوی ایران پس از خرید قبلی خبر دادند که گفته می‌شود ایران برای این محموله اندکی پول بیشتر پرداخت کرده است. طبق این گزارش، به گفته این منابع، شرکت بازرگانی دولتی ایران این محموله را این هفته از یک تجارتخانه بین المللی خریده است.

در همین حال امروز معاون شرکت بازرگاني دولتی ايران از عرضه زياد شکر و ذخيره سازی مازاد بر تقاضا خبر داد و گفت: متاسفانه با پديده نادری مواجه هستيم که به رغم فزوني عرضه بر تقاضا با گرانفروشی هم مواجهيم.

حسن عباسی معروفان در مصاحبه با راديواقتصاد گفت: بازار شکر با اين پديده نادر مواجه شده است و در حالی که در ايران در سال جاری یک ميليون و 600 هزار تن توليد شده و رکورد تاريخی محسوب می‌شود و واردات هم در مراحل مختلف ادامه دارد، اما مشاهده می‌شود که احتکار باعث گرانفروشی شده است.

عباسی معروفان گفت: برخی شرکت‌ها از جمله يک شرکت نوشابه‌سازی که نيازهای خود را حداکثر برای 10 روز يا يک هفته تامين می‌کند برای شش ماه آينده خود نيز ذخيره کرده است و همچنان به خريد خود ادامه می‌دهد و ما انتظار داريم باعث ايجاد تلاطم و گرانفروشی در بازار نشوند، در غير اين صورت برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد مصرف ماهانه شکر در ايران 186 هزار تن است و روزانه شش هزار تن عرضه می‌کنيم و در 20 روز اخير 140 هزار تن شکر فقط در بورس کالا به قيمت 2300 تومان فروش رفته است. 440 هزار تن شکر در مراحل مختلف واردات از تخليه تا انبار قرار دارد و 300 هزار تن هم ذخيره شکر را در برنامه عرضه داريم و برای کارخانه‌های بزرگ هم به صورت مستقيم تامين می‌کنيم.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ايران گفت: بالاترين قيمت‌ها در بازار 3200 تومان در هر کيلوگرم است و قيمت مطلوب از نظر ما بايد حداکثر 2750 تومان باشد.

این مقام دولتی در حالی چنین قیمت‌هایی را اعلام کرده است که پیش از این 13 تیر ماه امسال علی حسنی، عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خبری اظهار کرده بود: روند افزایش قیمت شکر در بازار مصرف کماکان ادامه دارد و نرخ این محصول در سطح بنکداری به قیمت 3070 تومان در هر کیلو رسیده است و نرخ این محصول در بازار مصرف تا 12 درصد می‌تواند افزایش پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید