واکنش بخش خصوصی به اتهام احتکار شکر/علت اصلی گرانی شکر چیست؟/وعده ارزانی شکر / معاون وزیر کشاورزی:قیمت هرکیلو شکر ۲۸۰۰ تومان می‌شود

کدخبر: ۱۴۸۷۶۱
در حالی که بخش خصوصی کشور نسبت به اتهام دولتمردان مبنی بر احتکار شکر در بازار گلایه دارند، امروز معاون وزیر جهاد کشاورزی وعده داد تا پایان مرداد ماه قیمت هر کیلو شکر ۲۸۰۰ تومان شود.
واکنش بخش خصوصی به اتهام احتکار شکر/علت اصلی گرانی شکر چیست؟/وعده ارزانی شکر / معاون وزیر کشاورزی:قیمت هرکیلو شکر ۲۸۰۰ تومان می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته  معاون شرکت بازرگانی دولتی ايران از عرضه زياد شکر و ذخيره سازی مازاد بر تقاضا خبر داده و گفته بود: متاسفانه با پديده نادری مواجه هستيم که به رغم فزوني عرضه بر تقاضا با گرانفروشی هم مواجهيم.

حسن عباسی معروفان در این خبر گفت: بازار شکر با اين پديده نادر مواجه شده است و در حالی که در ايران در سال جاری یک ميليون و 600 هزار تن توليد شده و رکورد تاريخی محسوب می‌شود و واردات هم در مراحل مختلف ادامه دارد، اما مشاهده می‌شود که احتکار باعث گرانفروشی شده است.

در همین حال امروز قاسمعلی حسنی، عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران ایران با بیان اینکه احتکار شکر در کشور واقعیت ندارد، گفت: شکر در بازار نایاب شده و  دلیل این کمبود و گرانی نیز چیزی جز سوءمدیریت دولتی نیست.

وی که با رادیواقتصاد مصاحبه می‌کرد، افزود: چنانچه پای دلالان در میان بود به هیچ عنوان قیمت شکر هزار و 200 تومان یعنی 34 درصد گران تر از بورس در بازار خرید و فروش نمی‌شد از طرفی دلال در نهایت بتواند 300 تومان بر روی قیمت بکشد نه هزار و 300 تومان.

حسنی تصریح کرد:  دولت تنظیم بازار شکر را به بنکداران  واگذار کند تا تب بازار فروکش کند.

پیش از این هم غلام‌حسین بهمنی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام با بیان اینکه پارسال حدود ۵۰۰ هزار تن مجوز واردات شکر صادر شد، گفته بود: به اعتقاد ما کسری تولیدی شکر در داخل حدود یک میلیون تن است اما وزارت جهاد کشاورزی معتقد است ۵۰۰ هزار تن است.

وی در آن خبر با بیان اینکه در سال 94 ، یک میلیون و 300 هزار تن شکر تولید کردیم گفته بود: مصرف داخلی شکر بر اساس آمار صنفی قند و شکر ایران حدود دو میلیون 400 هزار تن در سال است.

در همین حال امروز معاون وزیرجهاد کشاورزی از توزیع ۱۵۵ هزارتن شکر تا پایان مردادماه در بازار خبر داد و گفت: در سه ماه گذشته نیز ۱۶۵ هزارتن شکر در بازار توزیع شده است.

آن طور که خبرآنلاین گزارش داده، علی قنبری با بیان اینکه ما مرتبا در حال توزیع شکر در بازار هستیم، اظهار کرد: هم اکنون ۵۵ هزار تن شکر از بندر امام در حال تخلیه است و تا آخر هفته نیز ۷۰ هزار تن شکر وارد کشور می‌شود؛ ضمن اینکه ۳۰ هزار تن از این کالا نیز تا پایان ماه وارد خواهد شد.

وی در همین مورد تصریح کرد: بنابراین تا پایان مردادماه ۱۵۵ هزارتن شکر توزیع خواهد شد و در پی این اقدام قیمت شکر منطقی خواهد شد و به حدود ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید