قیمت سکه به سمت کف در حرکت است؛

حباب سکه امروز تخلیه می‌شود؟

کدخبر: ۳۷۱۸۲۸
​سکه در طول ماه های اخیر به شدت اسیر حباب بود. بهای سکه در بازار داخل نه با قیمت اونس همخوانی نداشت و نه حتی با دلار ملتهب بازار تهران. اما اکنون قطر حباب سکه به کمترین میزان از تابستان میل می‌کند.
حباب سکه امروز تخلیه می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، در برهه ای این حدس زده می شد که معامله گران سکه هوش بیشتری دارند، و در حقیقت قیمت آینده دلار را زودتر از بازار ارز می‌بینند. همین مسئله، علت شدت خرید در بازار سکه تلقی می‌شد. این سناریو تا جایی هم کار کرد، پیش از آنکه دلار رنگ 30 هزار تومان را ببیند، سکه از چند هفته جلوتر، با دلار 30 هزار تومان تنظیم شده بود. اما این پیش دستی در بالای کانال 30 هزار تومان دوام نداشت. سکه وقتی به 16 میلیون و 500 هزار تومان رسید، دلاری را در محاسباتش می‌دید که بازار ارز هیچگاه به آن نرسید.

این قصه تا جایی ادامه یافت که سکه از قیمت ذاتی اش فاصله ای 2 میلیون تومانی گرفت. اما دیگر دلار توان حرکت، پابه‌پای سکه را نداشت. تنها چیزی که سکه را بالا نگه میداشت، انتظارات منفی از آینده بود. شاکله این انتظارات منفی را تداوم ریاست جمهوری ترامپ شکل می‌داد.

ارز و سکه

طبیعی بود که با عدم تمدید ریاست جمهوری ترامپ، بازار سکه نیز از ادامه راه باز بماند. با اولین سیگنال های کاهشی در بازار ارز و خروج دلار از کانال 30 هزار تومان، سکه درجه حباب را تا زیر یک میلیون تومان پایین کشید. در گام بعدی با افزایش شانس انتخاب بایدن، حباب به سطح 500 هزار تومان رسید. اکنون که پایان دوران زمامداری ترامپ رسمی شد، سکه پایان کار خود را می‌بیند و به سمت تخلیه حباب حرکت می‌کند.

قیمت احتمالی

اولین قیمت سکه امروز در اتحادیه طلا و جواهر، 11 میلیون و 700 هزار تومان گزارش شده است. سکه دلار را در این قیمت 25,500 تومان می‌بیند، قیمتی که دیروز در بازار ارز مبادله می‌شد. اما به نظر می‌آید قیمت ارز امروز کف 24 هزار تومان را هم ببیند. در این شرایط، باید منتظر سکه 11 میلیون تومانی در دومین روز هفته بود. البته این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که حباب سکه به مرز صفر برسد. 

عامل افزایشی بهای سکه

اما همچنان یک عامل برای رشد قیمت سکه وجود دارد: اونس جهانی. انتخاب بایدن به معنای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها خواهد بود و این مسئله می‌تواند اونس طلا را بار دیگر به مرز 2 هزار رساند. کمااینکه در هفته گذشته با افزایش شانس نامزد دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات، قیمت هر اونس طلا وارد کانال 1900 دلاری شد و تا 1950 دلار نیز پیش رفت. اگر فرض شود که اونس به 2 هزار دلار برسد و دلار نیز تا 22 هزار تومان عقب‌نشینی کند، باز هم سکه می‌تواند وارد کانال 10 میلیون تومانی شود. در نتیجه آنچه که آینده کوتاه‌مدت سکه را رقم می‌زند، را باید در بازار ارز جست‌وجو کرد. 

شاید این سوال وجود داشته باشد که آمدن بایدن، قرار است دلار را تا چه مرزی پایین بکشد؟ ویدئوی زیر از «اکوایران» را ببینید. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید