مجمع جهانی اقتصاد گزارش داد

کیفیت زیرساخت های ایران پایین تر از متوسط جهانی

کدخبر: ۱۰۴۹۸۷
کیفیت زیر ساخت های ایران کمتر از متوسط جهانی است؛ این وضعیت در شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه از قبیل چین، هند و اندونزی هم دیده می شود، ولی کشورهایی از قبیل ترکیه، مالزی و امارات در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و شاخص آنها بالاتر از متوسط جهانی است.
کیفیت زیرساخت های ایران پایین تر از متوسط جهانی

به گزارش «اقتصاد نیوز» به نقل از مجمع جهانی اقتصاد، در سال گذشته ایران از نظر کیفیت زیر ساختها در میان 135 کشور دنیا در جایگاه هفتادوپنجم قرار داشت و شاخص کیفیت زیر ساختها در این کشور برابر با 4 بود که از متوسط جهانی کمتر است.

چهار کشور مراکش، چین، ایتالیا و قزاقستان نیز با نمره 4 در این رده بندی در جایگاه 71 تا 74 دنیا (قبل از ایران) قرار گرفته اند و شاخص همه آنها کمتراز متوسط شاخص کیفیت زندگی در جهان است. ارمنستان، کاستاریکا و آلبانی در این فهرست در جایگاه‌های بعد از ایران قرار گرفته اند.

آن گونه که مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است، بهترین کشور دنیا از نظر کیفیت زیر ساختها سوییس است و شاخص کیفیت زیر ساختها در این کشور برابر با 6.8 است. هنگ کنگ، سنگاپور، فرانسه و ایسلند در این رده بندی در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

مجمع جهانی اقتصاد که این گزارش را بر مبنای اطلاعات سال 2011 میلادی تهیه کرده است، در ایده آل ترین حالت، شاخص کیفیت زیر ساختها را برابر با 7 در نظر گرفته است. در این رده بندی شاخص کیفیت زیرساخت‌ها در امارات برابر با 6.2 بوده و این کشور در رده بندی جهانی در جایگاه یازدهم قرار گرفته است. کانادا در این رده بندی در جایگاه 13، عمان در جایگاه 21 و آمریکا در جایگاه 23 دنیا قرار گرفته است .شاخص کیفیت زیر ساختها در ترکیه نیز برابربا 5.1 بوده است و این کشور در فهرست مذکور در جایگاه چهلم دنیا واقع شده است.

در این رده بندی بوسنی و هرزگوین و آنگولا از نظر کیفیت زیر ساختها در پایین ترین سطح قرار گرفته اند و شاخص کیفیت زیر ساختها در این دو کشور برابر با 2 است. رتبه برزیل، هند، اندونزی و سوریه از نظر کیفیت زیر ساختها از ایران پایین تر است و همگی این کشورها از نظر کیفیت زیر ساختها در سطحی کمتر از متوسط شاخص جهانی قرار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید