تحلیلگر سابق وال‌استریت معرفی کرد

پیشران‌های جدید رشد اقتصادی آمریکا

کدخبر: ۱۱۱۴۳۶
اقتصاد آمریکا درحال نوآفرینی جدیدی است و اکنون دیگر روزهایی که «وال‌استریت» اهرم فشار بود، سپری شده است. آن زمان که بازار سهام حرف اول را در اقتصاد این کشور می‌زد نیز گذشته و اقتصاد آمریکا امروز باید توسط بانک‌ها هدایت شود.
پیشران‌های جدید رشد اقتصادی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، «مردیت ویتنی»، تحلیلگر سابق وال‌استریت که هم‌اکنون اداره یک صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده دارد، می‌گوید: اقتصاد آمریکا درحال گذر از اقتصادی که فقط خدمات مالی ارائه می‌دهد، به سمت اقتصادی واقعی‌تر است.

درحالی که بازار سهام آمریکا بدترین ماه خود در سال را پشت سر گذاشت، تغییرات مداوم اقتصادی آمریکا، سرمایه‌گذاران را سرگردان کرد که اگر سیستم بانکداری هدایت اقتصادی کشور را برعهده نگیرد پس سکانداران واقعی کشتی رشد اقتصادی آمریکا کدامند؟

بنابراین گزارش به نقل از سی‌ان‌ان، رشد اقتصادی آمریکا در گرو پیشرفت و موفقیت صنایع و بخش‌های اقتصادی ذیل خواهد بود.

رشد صنعت بیوتکنولوژی (زیست فنآوری)
قطعا بیمه خدمات درمانی یکی از گردانندگان اصلی اقتصاد به‌شمار می‌رود. این صنعت بزرگترین برنده بازار سهام در سال گذشته بوده‌است که این موفقیت را مرهون تغییر جامعه آماری آمریکاست. ویتنی که در کنفرانس مؤسسه صندوق‌های قابل معامله در بورس شرکت کرده‌بود می‌گوید: تنها راه حمایت از سالخوردگان و بیمه‌شدگان جدید، درمان آنهاست. این مساله یک اتفاق مثبت برای کمپانی‌هایی نظیر کمپانی‌های زیست‌فن‌آوری چون «گیلیاد ساینسز» است. انتظار می‌رود این کمپانی داروسازی تولیدکننده داروی هپاتیت سی، به‌زودی در آخرین گزارش خود، از درآمد خیره‌کننده 300 درصدی در هر سهم خود پرده‌برداری کند. همچنین انتظار می‌رود کمپانی‌های داروسازی باسابقه دیگری نظیر کمپانی «مرک» نیز از این تغییرات جمعیتی در آمریکا منتفع شوند. پیش‌بینی می‌شود کمپانی مرک در آخرین گزارش سالانه از فروش سهام خود، سود 42 میلیارد دلاری را اعلام کند.

نفت ارزان یعنی شغل‌های تولیدی بیشتر
ویتنی گریزی به سال 2007 میلادی زده که در آن سال پیش‌بینی کرد کمپانی «سیتی‌گروپ»، وارد یک بحران مالی جدی می‌شود. او معتقد است بازار نیروی کار بخش تولید را واکسینه خواهد کرد. تفکر وی بر این است که ارزان شدن نفت و حامل‌های انرژی در آمریکا در نهایت منجر به ترغیب تولیدکنندگان برای بازگرداندن مشاغل بیشتر به آمریکا خواهد شد.

بر اساس گزارش جدید اداره آمار آمریکا ماه ژانویه 2015، بهترین رکورد استخدام را از سال 2009 میلادی تاکنون برجای گذاشته‌است. انتظار می‌رود با افزایش اشتغالزایی و ارزانی حامل‌های انرژی، هزینه مصرف‌کننده افزایش یابد که این هزینه‌ها 70 درصد از اقتصاد آمریکا را به‌خود اختصاص می‌دهد.

درحالی که بازار کم رمق تعطیلات برخی سرمایه‌گذاران را نگران کرده، اما «ویتنی» نظر دیگری دارد و با اطمینان می‌گوید مشتریان ثابت خواهند کرد که نه فقط به پس‌انداز علاقه دارند بلکه به‌همان اندازه نیزعلاقمند به خرج کردن پول هستند. پیش‌بینی می‌شود یک راننده آمریکایی درسال 2015 میلادی به‌طور میانگین 750 دلار در سال برای بنزین هزینه کند.

ولخرجی مشتریان
این مسئله برای کمپانی‌های مشتری محوری نظیر «چیپولته» می‌تواند خبر خوبی باشد. پیش‌بینی‌ می شود فروش سالانه سهام این رستوران زنجیره‌ای مکزیکی که ارزش سهام آن سال گذشته نزدیک به 30‌ درصد افزایش یافت، در سال جاری از 4 میلیارد و 100 میلیون دلار فراتر رود و بدین ترتیب میزان فروش سهام این رستوران زنجیره‌ای نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش می‌یابد. همین اتفاقات را درباره کمپانی «والت‌دیزنی» می‌توان انتظار داشت که ولخرجی مشتریان، پول‌های کلانی را وارد جیب‌های «میکی‌ماوس» خواهد کرد.

از سایر برندگان بزرگ تقویت بازار مشتریان می‌توان به فروشندگان لباس‌های ورزشی «آندرآرمور» را نام برد که یکی از سهام برتر بازار بورس 2014 آمریکا را دراختیار داشت. پیش‌بینی می‌شود ارزش سهام این شرکت در فروش سه‌ماهه اخر خود 24 درصد افزایش یابد.

البته نباید از کنار نام غول قهوه جهان یعنی Keurig Green Mountain، و«تاکو بل»، مالک برند «!Yum» به سادگی گذشت. هردو این کمپانی ها نیز در هفته جاری گزارش فروش سالانه سهام خود را اعلام خواهند کرد. از سوی دیگر، تولیدکنندگان خودرو نیز می‌بایست از تغییرات اقتصادی به دو طریق سود ببرند: نه تنها افزایش هزینه مشتریان میزان فروش خودرو را افزایش خواهد داد، بلکه ارزان شدن قیمت حامل‌های انرژی نیز سبب رشد فروش خودرو خواهد شد.

هدیه 1000 میلیارد دلاری
یکی از راه‌های مهم به سوی رشد آینده اقتصادی، همانا «مسیر» است و از طرفی زیرساخت‌های فرسوده آمریکا نیز به شدت نیازمند ترمیم است. ویتنی می‌گوید: بیش‌از 1000 میلیارد دلار برای ترمیم و توسعه جاده‌ها، پل‌ها و تونل‌های آمریکا بودجه نیاز است ضمن اینکه سیاستمداران این کشور هم کم‌کم فهمیده‌اند این کار برای اقتصاد این کشور هم مفید خواهد بود.

ویتنی افزود: امکانات زیرساختی حدود 10 سال، یک هدیه بازنکرده روی میز سیاستمداران بوده‌است و بنظر می‌رسد امسال دیگر آن‌را بازکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید