آیا برنامه انبساط پولی اروپا پیش از موعد پایان می‌یابد؟

کدخبر: ۱۱۶۶۳۷
تنها با گذشت چند هفته از اجرای برنامه انبساط پولی بانک مرکزی اروپا موسوم به تسهیل کمی در منطقه یورو، اطلاعات منتشر شده ازسوی این نهاد حاکی از بهبود شرایط اقتصادی این حوزه پولی است، که این مساله تردید‌هایی را نسبت به پایان بخشیدن به برنامه تسهیل کمی، پیش از موعد مقرر آن، بوجود آورده‌است.
آیا برنامه انبساط پولی اروپا پیش از موعد پایان می‌یابد؟
به گزارش اقتصادنیوز، تنها چند هفته پس از آنکه «ماریو دراگی»، رییس بانک مرکزی اروپا از اجرای برنامه انبساط پولی، موسوم به برنامه تسهیل کمّی، ازسوی نهاد تحت ریاست خود خبر داد، حال اطلاعات اخذ شده حاکی از تداوم شرایط قدرتمند اقتصادی در منطقه یورو است. درواقع، با مشاهده این اطلاعات، انتظار می‌رود برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا، بسیار سریع‌تر از موعد مقرر پایان یابد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، طرح اصلی ماریو دراگی برای احیای اقتصاد اروپا، شامل اجرای برنامه خرید دارایی‌ها و اوراق قرضه دولتی تا پایان سپتامبر 2016 میلادی یا تا زمان تنظیم نرخ تورم و رسیدن آن به تورم هدف یعنی تورم دودرصدی بود.
 
ماریو دراگی، در خلال نشست شورای مدیران بانک مرکزی اروپا، در پاسخ به سوالی درباره احتمال توقف زودهنگام برنامه تسهیل کمی، از تاثیرات این برنامه اظهار شگفتی کرد. بااینحال، سرمایه‌گذاران معتقدند شاید دراگی گزینه‌های بیشتری پیش‌روی خود نداشته باشد.
 
از آغاز ماه مارس، برنامه خرید اوراق قرضه دولتی، به ارزش ماهانه 60 میلیارد یورو، ازسوی بانک مرکزی اروپا آغاز شده که اطلاعات منتشر شده ازسوی این نهاد نشان می‌دهد فعالیت بخش خصوصی در این منطقه که شاخص سلامت اقتصادی به‌شمار می‌رود، رشد دوباره خود را شروع کرده‌است.
 
این اطلاعات که هفته گذشته منتشر شد، همچنین نشان می‌دهد میزان خرده‌فروشی در بازارهای منطقه یورو دوباره احیا شده و در همین‌حال نرخ بیکاری در آلمان نیز به پایین‌ترین سطح خود در 24 سال گذشته رسیده‌است. با کاهش نرخ بیکاری، میزان دستمزدها در برخی کشورهای این حوزه‌پولی افزایش یافته‌، ضمن اینکه انتظار می‌رود میزان هزینه مصرف‌کننده نیز در طول سال 2015، افزایش یابد.
 
تحلیلگران معتقدند، اطلاعات ثبت‌شده اخیر از نرخ بیکاری در بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان، ممکن‌است رسیدن ضرب‌الاجل نهایی پایان برنامه تسهیل‌ کمّی را با تردیدهای زیادی روبهرو کند، اما آنها تضمین می‌دهند که این اتفاق قطعاً تا امسال رخ نخواهد داد. 
 
«کلوس ویستسن»، کارشناس برجسته اقتصادی حوزه یورو در موسسه «پانتئون اکونومیک»، می‌گوید: در مقایسه با سال گذشته، تعداد افرادی که به‌عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند، دومیلیون و 900 هزار نفر کاهش یافته‌ که این نشان‌دهنده تثبیت روند بهبود وضعیت بازار کار است. وی افزود: نرخ بیکاری در آلمان، هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح خود از سال 1991 میلادی تاکنون قراردارد که این مساله، خطر افزایش فشار پرداخت دستمزد را به‌دنبال دارد و می‌تواند شرایط اجرای برنامه تسهیل کمّی توسط بانک مرکزی اروپا را دشوارتر کند اما احتمال وقوع این اتفاق، دستکم تا سه‌ماهه سوم سال‌جاری غیرمحتمل است.
 
بروز شواهد اخیر از بهبود شرایط اقتصادی حوزه یورو، همچنین سبب فروش کلی اوراق قرضه دولتی شده و سرمایه‌گذاران از این نگرانند که بازدهی این برنامه هم‌اکنون پایین‌است. 
 
اما باوجود اینکه بنظر می‌رسد داده‌ها درحال حرکت درمسیر صحیحی هستند، «ویرجینی مایسونیو»، رییس جهانی بخش سرمایه موسسه Pimco نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: شرایط اقتصادی جهان همچنان شکننده ‌است و پیش‌بینی می‌شود اجرای سیاست‌های انبساط پولی تا زمان بندی پیش‌بینی شده خود ادامه یابد.

 وی افزود: به‌عقیده من، برنامه انبساط پولی بانک مرکزی اروپا به روشنی مشخص اسیت و احتمال اینکه این برنامه دستکم تا سال 2016 ادامه یابد، زیاد است. ما تازه در شروع برنامه تسهیل کمی‌ هستیم و سوال و قضاوت درباره تاثیر این برنامه هنوز زود است. 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید