مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی «ونگارد» تحلیل کرد

خطرات خروج احتمالی بریتانیا برای استحکام اتحادیه اروپا

کدخبر: ۱۲۱۱۱۱
بیل مکناب، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی «ونگارد» طی مصاحبه‌ای ویدئویی با سایت روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» درباره عواقب خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا برای انسجام درونی این اتحادیه هشدار داد.
خطرات خروج احتمالی بریتانیا برای استحکام اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادنیوز، مجری «فایننشال‌تایمز» در معرفی شرکت «ونگارد» گفت: هیچ شرکت مدیریت دارایی دیگری به اندازه ونگارد از زمان بحران اقتصادی، تا این حد خرید نداشته است. ونگارد در حال حاضر 3.5 تربلیون دلار تحت مدیریت خود دارد. بیل مکناب که از سال 2008 رئیس این شرکت است، اخیراً از وضع قوانین جدید در طرفین اقیانوس اطلس خبر داد که ممکن است برای بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت دارایی و موجودی مشترکشان مسئله ساز شود.

مکناب درباره اینکه «ونگارد بزرگ‌تر از آن است که ورشکست شود»، اظهار داشت: خیر، ونگارد آن‌قدر بزرگ نیست که ورشکست نشود و هیچ‌ یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ ما نیز این‌قدر بزرگ نیستند؛ اگر دقت کنید می‌بینید هیچ اهرم مالی نیز وجود ندارد و هرکدام به طور مستقل کار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مدل تجاری صندوق‌های «ونگارد» با بانک تفاوت زیادی دارد، گفت: در صندوق‌های ما، سرمایه‌گذاران تمام ریسک را متحمل می‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم اگر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا مدیریت دارایی دقت کنید، گفت‌وگوها بر سر «اهمیت سیستماتیک» اشتباه است و جایگاهی ندارد.

مجری «فایننشال تایمز» خاطر نشان کرد که احتمالاً دلیل حضور شرکت مدیریت دارایی «ونگارد» در زمره شرکت‌های پراهمیت از لحاظ سیستماتیک، ابعاد و اندازه و سرمایه آن باشد و البته فعالیتش در حوزه «سرمایه‌گذاری غیرفعال» حتی در بُعد درآمد ثابت. وی از مکناب پرسید به عقیده او چه زمان ممکن است خیزش سرمایه‌گذاری غیرفعال به سطح طبیعی برسد؟

بیل مکناب تصریح کرد: باید تصحیح کنم که به نظر من موضوع فراتر از سرمایه‌گذاری غیرفعال است و به طور کلی «سرمایه‌گذاری ارزان» را شامل می‌شود. در بخش درآمد ثابت، درست است که صندوق اوراق ما، بزرگ‌ترین صندوق است و از جانب سرمایه‌گذاران شاهد علاقه بسیاری به صندوق‌های اوراق قرضه بوده‌ایم که اینها به شدت به قوانین خود مقید هستند و اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند.

با توجه به اتفاقات اخیر در بریتانیا و انتخاباتی که دیوید کامرون در آن پیروز شد، قرار شده است خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به رفراندوم گذاشته شود. بیل مکناب حدسیات خود درباره عواقب چنین رفراندومی را با «فایننشال تایمز» در میان گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه این مسئله بسیار حساس و چالش‌ بر‌انگیز است، اظهار کرد: به نظر من، حتی با وجود اینکه انگلیس تا به امروز به استفاده از پول خودش، پوند، ادامه داده است، اما چنان نقش مهمی در اتحادیه اروپا دارد که اگر از وحدت سیاسی اتحادیه اروپا خارج شود، بقا و استحکام اتحادیه اروپا درخطر قرار خواهد گرفت.

مکناب گفت که در سفرهایش به انگلستان متوجه شده دولت و مردم این کشور بسیار خوشحالند که از پوند استفاده می‌کنند و البته اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری زیادی در انگلستان و لندن کرده است. وی در این خصوص که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تغییراتی در برنامه‌های سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا خواهد گذاشت، گفت: بعید می‌دانم تفاوت خاصی حاصل شود. با دقت در بازار این کشور متوجه می‌شویم که بازار بسیار جذابی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید