یونان در جستجوی راه‌حل جایگزین خصوصی‌سازی شبکه برق

کدخبر: ۱۲۷۵۰۳
یونان درصدد مستقل کردن اپراتور شبکه برق خود به جای خصوصی‌سازی آن است.
یونان در جستجوی راه‌حل جایگزین خصوصی‌سازی شبکه برق
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، وزیر انرژی یونان در پی بازبینی کمک مالی جهانی در ماه آینده گفت:‌‌ «یونان در صدد مستقل کردن اپراتور شبکه برق ADMIE به جای خصوصی‌سازی آن است.»

بر اساس آخرین کمک مالی اتحادیه اروپا/صندوق جهانی پول، آتن با شروع خصوصی‌سازی ADMIE از اکتبر یا پیدا کردن مسیرهای جایگزین برای رونق بازار انرژی خود موافقت کرده است. ADMIE‌ توسط شرکت نیروی دولتی PPC اداره می‌شود. این کشور همچنین با فروش 17 درصد از سهام PPC تا سال 2016 موافقت کرده است.

پانوس اسکورلتیس وزیر انرژی یونان در گفتگویی با رادیو یونان گفت: «ADMIE ممکن است به‌عنوان یک شرکت مستقل دولتی با دارایی ثابت تحت نظر PPC درآید.»
وی افزود:‌‌ «تقاضاهایی از سوی وام‌دهندگان برای خصوصی‌سازی ADMIE وجود داشت. پیشنهاد جایگزین ما جداسازی این شرکت از اپراتور شبکه PPC بوده که توسط دولت کنترل می‌شود. دولت خواهان خصوصی‌سازی بیشتر PPC‌ نیست.»

51 درصد از سهام شرکت PPC در اختیار دولت یونان بوده و این شرکت 97 درصد بازار برق یونان را در اختیار دارد.
یونان با خصوصی کردن PPC و فروش 66 درصد از سهام ADMIE موافقت کرده است.

بعد از به قدرت رسیدن حزب چپگرای سیریزا برای اولین بار در جولای 2015، این حزب فروش هر دو شرکت را متوقف کرده بود. سیریزا بعد از انتخاب مجدد در این ماه به پیدا کردن مسیری برای پیاده سازی کمک مالی سوم 86 میلیارد یورویی متعهد شده است، ولی همچنین باید قرارداد موسوم به «مناطق خاکستری» را امضا کند که منجر به آزادسازی بازار انرژی این کشور و فروش حداکثری PPC‌خواهد شد.

یونان تعهد داده تا در دو سال آینده این خصوصی‌سازی‌ها را انجام دهد تا به بانک‌های مقروض خود کمک کند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید