مهارت‌های رفتاری برای پیشرفت شغلی

4 اشتباهی که به زندگی حرفه‌ای شما آسیب می‌زند

کدخبر: ۱۳۴۶۴۸
موفقیت و پیشرفت در شغل، تنها منوط به سخت‌کوشی و کار فیزیکی نیست، بلکه داشتن برخی مهارت‌های رفتاری، می‌تواند در کنار سخت‌کوشی، موفقیت شما را تضمین کند.
4 اشتباهی که به زندگی حرفه‌ای شما آسیب می‌زند
محسن عارفی:

اگر می‌خواهید در حرفه خود موفق شوید، حتما خوب می‌دانید که باید سخت کار کنید و تا جایی که می‌توانید در زمینه شغلی خود ثابت قدم باشید. درحالی‌که در شرکت‌ها و ادارات مختلف، هر رییسی معیارهای مختلفی را برای ارزش‌گذاری دارد و مهارت‌ها و خصوصیات اخلاقی خاصی برایش مهم است، اما اکثر کارفرمایان، به دنبال استخدام افرادی هستند که ارتباطات، اعتبارات و صلاحیت بالایی دارند. پس اگر شما هم این سه ویژگی مهم را دارید، از شانس خوبی برای کسب شغل یا حفظ آن برخوردار خواهید بود.

به‌گزارش اقتصادنیوز به‌نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، با این حال، اگر می‌خواهید از نظر حرفه‌ای پیشرفت کنید، باید از برخی اشتباهات شغلی که پیشرفت شما را کند می‌کند، اجتناب کنید که در ادامه به چهار مورد از رایج‌ترین و درعین‌حال مضرترین آنها اشاره می‌کنیم.

عوض کردن سریع یا مداوم شغل
این اشتباه حرفه‌ای بستگی به برخی شرایط خاص دارد. اگر مدت طولانی برای جایی کار کرده‌اید و به تازگی متوجه شده‌اید از شغل‌تان متنفر هستید یا هیچ جای پیشرفتی در این حرفه ندارید، شاید تغییر شغل تصمیم درستی باشد. با این حال، تغییر مکرر شغل، به خصوص اگر از این شاخ به آن شاخ بپرید و حرفه کاری و تخصصی خود را به کلی تغییر دهید، این رفتار از شما فردی بی‌قرار، عجول و حتی ناسپاس تداعی می‌کند.

برخی مواقع، تغییر شغل تصمیم درستی است اما قطعا شما هم دوست ندارید فردی به نظر برسید که با هر فرصتی شغل خود را عوض می‌کند، بلکه تلاش کنید این کار را تنها در مواقع ضروری انجام دهید.

خراب کردن پل‌های پشت‌سر
بعضی وقتها، مجبوریم با محل کارمان قطع همکاری کنیم. حالا دلیل آن می‌تواند متفاوت باشد. مثلا ممکن است شغل جدید و بهتری پیدا کنید یا با رییس‌تان مشکل داشته باشید. به‌خصوص وقتی که او با شما بدرفتاری کرده و از نحوه کارتان مدام ایراد می‌گیرد. اما به خاطر داشته باشد که اگر حتی فکر می‌کنید دیگر رییس‌تان را نخواهید دید بازهم از اینکه با او در بیفتید یا حرف نامربوطی به او بزنید، اجتناب کنید. این مساله، به‌خصوص هنگامی که قصد دارید در همان حیطه کاری فعالیت کنید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا احتمال اینکه رییس سابق‌تان درباره شما با مدیر کنونی صحبت کند زیاد است؛ همچنین، خدا را چه دیدید، شاید دوباره فرصتی دست داد تا به محل کار سابق خود برگردید. پس بهتر است همه پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید.

تصمیم‌گیری فقط به‌خاطر پول
رد کردن یک یشنهاد خوب شغلی کاری با حقوق بالا، اغلب کار دشواری است، اما بهترین کار این است که در تصمیم‌گیری خود تمام جوانب را درنظر بگیرید و تنها به مسایل مالی توجه نکنید. آنچه که به اندازه پول و درآمد مهم است، میزان علاقه و لذت بردن از شغل جدید است. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که مجبور هستید بین شغلی که عاشق آن هستید و شغلی که فقط پول خوبی دارد، یکی را انتخاب کنید، بدترین تصمیم این است که شغلی را انتخاب کنید که از آن متنفر هستید ولی پول خوبی دارد. همچنین، برخی مشاغل حقوق خوبی دارند اما در عین حال مسئولیت بیشتر و سنگین‌تری روی دوش شما می‌گذارند پس شاید بعضی وقتها بهتر باشد حقوق کمتری بگیرید اما هم مهارت بیشتری بیاموزید، و هم جای پیشرفت داشته باشید.

نداشتن اعتماد به‌نفس
هرکس، بالاخره باید از یک جایی شروع کند ضمن اینکه همه ما مهارت‌ها و وظایف مورد نیاز برای آموختن در شغل‌مان را داریم. اما آنچه که اهمیت دارد این است که باید فعال‌تر باشیم و در کارمان مهارت‌ها و نقش‌های بیشتری را به عهده بگیریم و درعین حال، به توانایی‌های خود در آموختن مهارت‌های ضروری، ایمان داشته باشیم. در این صورت است که برای محل کارمان مفید خواهیم بود. اعتمادبه‌نفس، مهمترین راه برای موفقیت در شغل و جدا کردن خودتان از دیگران است. با داشتن اعتمادبه‌نفس، به رییس خود این اعتماد را می‌بخشید که ارزش و لیاقت کسب موقعیت و فرصت‌های بیشتر را دارید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید