موسسه هادسن گزارش داد

ایران در میان 8 کشور قدرتمند دنیا در سال 2015

کدخبر: ۱۳۶۶۲۹
مؤسسه آمریکایی هادسن نخستین بار نام ایران را در فهرست سالانه قدرتمندترین کشورهای جهان برای سال 2015 میلادی قرار داد.
ایران در میان 8 کشور قدرتمند دنیا در سال 2015
مؤسسه آمریکایی «هادسن» برای اولین بار نام ایران را در فهرست هشت کشور قدرتمند جهان قرار داده است. در این گزارش آمده است که برجسته‌ترین تحول سال 2015، پیوستن ایران به کشورهای قدرتمند جهان بود و این کشور موفق شد که به هشت کشور قدرتمند جهان بپیوندد.
 
این موسسه در گزارش خود ایران را «قدرتمندترین کشور شیعه» جهان توصیف کرده و این کشور را همراه با عربستان سعودی در رده هفتم قدرتمندترین کشورهای جهان قرار داده است.
 
هادسن با بیان اینکه ایران و عربستان سعودی در حال حاضر درگیر بازی با حاصل جمع صفر هستند، نوشته است که کاهش قیمت نفت مشکلاتی برای دو کشور به وجود آورد اما در نهایت هر دو کشور طوری ظاهر شدند که در بین هشت کشور قدرتمند جهان  جای گرفتند.
 
در فهرست هشت کشور قدرتمند جهان که مؤسسه هادسن منتشر کرده است، به ترتیب، آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، روسیه، هند، عربستان و ایران به چشم می‌خورند.
 
در این گزارش آمده است که آمریکا همچنان در صدر رده‌بندی قدرت‌های جهان قرار دارد زیرا باوجود مشکلاتی که این کشور با آن در سال 2015 روبه رو بود، اقتصاد این کشور همچنان پویا و قابل اعتماد است.
 
کاهش قیمت نفت، شرکت‌های آمریکایی را در معرض خطر قرار داد اما صنعت در این کشور به تلاش ادامه داد و آمریکا در معرض تبدیل شدن به یک صادرکننده انرژی در زمانیکه در نهایت قیمت‌ها افزایش یابد، قرار دارد.
 
هادسن درباره چین این طور نوشت که به واسطه مشکلات و درگیری‌های آلمان با اروپای بحران زده، چین پارسال توانست جایگاه خود را در بین کشورهای قدرتمند جهان ارتقا دهد و باوجود آنکه وضعیت اقتصادی این کشور دچار ناملایماتی شد، اهداف بلندمدت منطقه‌ای خود را دنبال کرد.
 
ژاپن در جایگاه بعدی کشورهای قدرتمند جهان قرار دارد. مؤسسه هادسن گزارش کرد که این کشور علیرغم اقتصاد سست خود، از نقطه نظر ژئوپولتیکی در جایگاه خوبی در سال 2015 قرار گرفت. «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور موفق شد لایحه تغییر سیاست نظامی را پیش ببرد. از طرف دیگر ژاپن موفق شد روابط خود را با دیگر قدرت‌های منطقه‌ای همچون هند را توسعه بخشد.
 
آلمان در جایگاه چهارم این لیست قرار دارد. بنا به گزارش مؤسسه هادسن، 2015 سال خوبی برای آلمان نبود. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان موفق شد تا اتحادیه اروپا را در کنار یکدیگر حفظ کند و خروج یونان از اتحادیه اروپا را به تعویق اندازد. با اینحال حمایت از پناهجویان کوته‌بینانه و غیرعملی شد.
 
طبق این گزارش، باوجود مشکلاتی که آلمان در سال 2015 با آن مواجه بود، هیچ کشوری توانمندی جایگزینی المان بعنوان رهبر اروپا را ندارد.
 
روسیه در میان دیگر کشورهای قدرتمند جهان قرار دارد. موسسه هادسن می‌گوید که اقتصاد روسیه در اندازه اقتصاد ایتالیا است و تنوع بسیار اندکی دارد و تحت فشار کاهش قیمت‌های نفت، دچار رکودهایی شده است اما به موجب حاکمیت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، این کشور همچنان نفوذ زیادی در امور جهانی دارد.
 
هند در جایگاه بعدی قرار دارد. هادسن می‌گوید که هند چشم‌انداز آتی خوبی دارد. علاوه بر دولت دموکراتیک، کیفیت عالی توانمندی‌های سایبری این کشور، عملکرد پویای برخی از شرکت‌های پیشتاز این کشور و داشتن دومین جمعیت بزرگ انگلیسی زبان جهان، دلایل زیاد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد که می‌تواند درباره چشم‌انداز بلندمدت هند، خوشبین بود.
 
عربستان سعودی و ایران کشورهای بعدی هستند که مؤسسه هادسن آنها را در بین کشورهای قدرتمند جهان قرار داده است.
 
این گزارش تأکید می‌کند، بزرگترین تغییر در لیست قدرت‌های بزرگ سال جاری میلادی، ورود یک تازه‌وارد یعنی همان ایران است.
 
طبق این گزارش، ایران قدرتمندترین کشور شیعه در جهان است و به همراه همپیمانان خود در عراق، سوریه و لبنان، مدعی عنوان قدرت برتر در خاورمیانه حتی قبل از تحولات سال 2015 بوده است.
 
با توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، سرمایه‌های غیرمسدود شده ایران به تنهایی معادل 20 الی 25 درصد تولید ناخالص داخلی ایران در 2014 است و لغو تحریم‌های ایران حتی موجب می‌شود که اقتصاد این کشور بیش از پیش شکوفا شود.
 
هادسن در ادامه افزود که انفعال غرب در سوریه نیز یک مزیت برای ایران بوده است و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه همچنان در قدرت است.
 
اقتصاد عربستان سعودی، پیشتر قبل از لغو تحریم‌های ایران، 40 درصد بزرگتر از اقتصاد ایران بود. این کشور به منظور رقابت با ایران، قیمت نفت را پایین آورد و شروع به صادرات نفت با قیمت پایین کرد.
 
هادسن نوشت عربستان سعودی در حال تسلیح کردن معارضان سوری است و مدعی کمک ایران به گروه‌های انصارالله یمن که مورد حمله عربستان قرار گرفته‌اند، شد.
 
این مؤسسه آمریکایی ادامه داد اختلاف ایران و عربستان با پیامدهایی برای قیمت نفت و ثبات خاورمیانه، در مقایسه با رویدادهای دیگر ژئوپولتیکی در سال 2016 روبه رو و داستان ساز و خبرساز شده است.
 
هادسن که ایران و عربستان را در یک جایگاه قرار داده بود، در پایان گزارش خود نوشت که خاورمیانه می‌تواند تنها از یک بازیگر برجسته جهانی حمایت کند. هر دو کشور ایران و عربستان در حال حاضر مصمم هستند که پیروز شوند و آشتی بین دو کشور ظاهراً بعید است. اگر هریک از دو طرف یک پیروزی قاطع به دست آورد و در سراسر خاورمیانه غالب شود، کشور پیروز، یک قدرت نیرومند جهانی خواهد بود.

منبع: فارس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید