موسسه مک‌کنزی گزارش داد

چین، قهرمان سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی جهان

کدخبر: ۱۴۶۰۰۳
علی‌رغم نیاز مبرم به زیرساخت‌های بهتر، سرمایه‌گذاری‌ها در 10 اقتصاد بزرگ دنیا از جمله آمریکا از زمان بحران مالی جهانی سقوط کرده است. با وجود این، چین همچنان به ساخت جاده‌ها، پل‌ها و کانال‌های زیرزمینی ادامه می‌دهد.
چین، قهرمان سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی جهان
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، بر اساس مطالعه جدید موسسه جهانی مک‌کنزی (MGI)، چین بیشترین هزینه را در زیرساخت‌های اقتصادی انجام داده است. در واقع میزان هزینه چین از مجموع هزینه‌های آمریکای شمالی و اروپای غربی بیشتر بوده است.»

اقتصاددانان سراسر دنیا بر این عقیده‌اند هم‌اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست؛ چرا که نرخ بهره بسیار پایین بوده و اقتصاد جهانی می‌تواند از این فرصت استفاده کند. 

گزارش MGI  اعلام کرد که 10 کشوری که از سال 2008 تا 2013 سهم هزینه‌های زیرساختی آنها در تولید ناخالص داخلی با سقوط مواجه شده است،‌ آمریکا، بریتانیا،‌ استرالیا، کره‌جنوبی، برزیل، هند، روسیه، مکزیک و عربستان بوده‌اند. بر خلاف این کاهش گسترده،‌ موسسه مک‌کنزی اعلام کرد،‌ هزینه‌های زیرساختی به عنوان سهمی از GDP در ژاپن، آلمان، فرانسه، کانادا، ترکیه،‌ آفریقای جنوبی و چین افزایش یافته است.
 
نمودار زیر نشان دهنده قدرت چین در هزینه‌های زیرساختی است. رنگ‌های مختلف نشان‌دهنده زیرساخت‌های مختلف بوده در حالی که عرض میله نشان دهنده اندازه اقتصاد آن کشور بوده است. نمودار میله‌ای آمریکا بسیار عریض و کوتاه است که نشان‌دهنده اقتصاد بزرگ با هزینه‌های کم خواهد بود.
مک‌کنزی اعلام کرد، در نرخ کنونی سرمایه‌گذاری، به نظر می‌رسد چین،‌ ژاپن و استرالیا تا سال 2030 نیاز بیشتری به هزینه‌های زیرساختی داشته باشند.

برای تامین مالی زیرساخت‌های عمومی بیشتر، این گزارش نشان می‌دهد که جریمه‌های کاربری نظیر عوارض بزرگراه‌ها بیش از اقدامات دیگر بوده است. به منظور سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در زیرساخت‌ها، MGI اعلام کرد قطعیت قوانین باید افزایش یابد و سرمایه‌گذاران نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان پیدا کنند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید