ارزانی 6 گروه خوراکیها در اردیبهشت

کدخبر: ۱۰۰۷۱۱
گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت ماه سال 1393 نشان می دهد، علاوه بر نرخ تورم که نسبت به ماه گذشته 1.8 درصد کاهش یافته، قیمت شش گروه کالایی رشد منفی داشته است.
ارزانی 6 گروه خوراکیها در  اردیبهشت

به گزارش سایت خبری «اقتصاد»، شاخص کل قیمت در اردیبهشت‌ماه سال 1393 عدد 183.6 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) 17.2 درصد است که در مقایسه با همین شاخص در ماه قبل، کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش مرکز آمار شش گروه، ‌«گوشت قرمز و سفید و فراورده‌های آنان»،‌ «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف‌داران»، «شیر، پنیر و تخم‌مرغ»، «میوه و خشکبار» و «سبزیجات» در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه قبل از این کاهش قیمت داشتند.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در 12 ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال 1393 نسبت به دوره مشابه سال قبل 28.4 درصد است که در مقایسه با همین شاخص در فروردین‌ماه کاهش یافته است.

در این شاخص‌بندی که به دو گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تقسیم شده، گروه اول با کاهش و گروه دوم با اندکی افزایش مواجه شده است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 216.1 رسید که نسبت به ماه قبل 4.1 درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در اردیبهشت‌ماه 93 به رقم 172.5 رسید که 2.9 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

تورم 12‌ماهه منتهی به اردیبهشت این دو گروه عمده، به ترتیب 36.1 و 25.1 است و شاخص کل تورم 12‌ماهه منتهی به اردیبهشت امسال 28.4 اعلام شده است.

اینها همه در حالی است که تا پیش از این و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، کاهش رشد در نرخ تورم و شاخص قیمت گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کم‌سابقه بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید