افت بورس، چالش بودجه ای امسال

10 هزار میلیارد درآمدی که دولت از دست می دهد

کدخبر: ۱۰۰۷۱۴
رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است: شاید به دلیل افت شاخص بورس، عرضه های سازمان خصوصی سازی موقتا متوقف شود.
10 هزار میلیارد درآمدی که دولت از دست می دهد

به گزارش «اقتصاد روز» هر چند پیش از این در جلسه مشترک رئیس‌کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها تصویب شده بود که بانک‌ها چهار هزار میلیارد تومان برای ایجاد ثبات بورس به این بازار کمک کنند اما همچنان روند شاخص بورس نزولی است.

در آخرین روز هفته اخیر نیز شاخص بورس به 76 هزار واحد رسید و این در حالی است که این شاخص در ابتدای امسال بیش از 79 هزار واحد بود.

در همین شرایط نزولی بورس رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به پیش‌بینی درآمد پنج هزار میلیارد‌تومانی دولت از عرضه سهام‌های دولتی در بورس طی امسال اعلام کرده است: شاید به دلیل افت شاخص بورس، عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی موقتاً متوقف شود.

عبدالله پوری‌حسینی گفته است: اگر وضعیت شاخص بورس به همین منوال باشد و صاحبان سرمایه ترجیح دهند در زمینه سهام سرمایه‌گذاری نکنند سازمان خصوصی‌سازی هم در واگذاری‌ها توفیق چندانی نخواهد داشت.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال 2400 میلیارد تومان سهام دولتی واگذار و پیش‌بینی‌شده که تا پایان سال جاری دولت با فروش 25 هزار میلیارد تومان سهام به میزان 20 درصد از این مبلغ یعنی پنج هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

در عین حال او متذکر شده است: بر اساس قانون بودجه سال 1393 امسال باید 10 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل واگذاری شرکت‌های دولتی به دست آید که برای تحقق این رقم باید حداقل 40 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را بفروشیم که در عمل این رقم محقق نمی‌شود.

با این سخنان پوری‌حسینی به نظر می‌رسد دولت در سال جاری نه‌تنها نمی‌تواند 10 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی‌شده بودجه از محل واگذاری‌ها را محقق کند بلکه ممکن است در تحقق درآمد پنج هزار میلیارد‌تومانی در این بخش نیز با مشکلاتی مواجه شود.

به همین دلیل او اظهار امیدواری کرده در سال جاری با رونق اقتصادی در کشور اصلاً نیازی به درآمدهای ناشی از واگذاری‌ها نباشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید