سخنان اقتصادی رئیس جمهور در نشست خبری امروز:

رشد اقتصادی همچنان منفی است

کدخبر: ۱۰۱۰۶۸
رئیس جمهور اعلام کرد: در سال 92 ما نیز خیلی دلمان می خواست رشد اقتصادی منفی نباشد اما در شش ماه اول که منفی بود و احتمالا در شش ماه دوم هم به مثبت نرسیده باشد.
رشد اقتصادی همچنان منفی است

به گزارش «اقتصادنیوز» حسن روحانی در حالی از منفی بودن نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال گذشته سخن گفته است که پیش از این وی و رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بودند تا پایان سال 92 نرخ رشد اقتصاد ایران حداقل به صفر برسد و مثبت شود.

با این حال رئیس‌جمهور در نشست خبری صبح امروز خود گفته است: در شش ماه اول سال 91 رشد اقتصادی ما منفی 5.8 درصد بوده که در شش ماهه دوم به منفی 6.7 درصد یعنی نزدیک منفی هفت درصد رسیده بود. در سال 92 ما نیز خیلی دلمان می‌خواست که رشد اقتصادی منفی نباشد اما در شش ماه اول که منفی بود و احتمالا در شش ماه دوم هم به مثبت نرسیده باشد اما تلاش‌ ما این است که رشد اقتصادی کشور در سال جاری مثبت باشد و به این هدف خواهیم رسید.

آن طور که ایسنا گزارش داده، روحانی در ادامه این نشست خبری در مورد بیکاری نیز عنوان کرد: درباره لشکر بیکاران یا همان جوانان عزیزی که بیکارند و تعدادشان هم کم نیست و اکثراً تحصیلکرده‌اند، باید بگویم که اتفاقا یکی از راه‌های اشتغال، به نتیجه رسیدن این مذاکرات است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، سرمایه‌گذاری روان‌تر خواهد شد. بیکاری با وام دادن حل نمی‌شود، بلکه با رشد اقتصادی حل می‌شود.

روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم بیکاری حل شود و اقتصاد رونق پیدا کند، راهش سرمایه‌گذاری و تکنولوژی است، افزود: دولت هم باید زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری مساعد کند؛ البته این را نمی‌گویم که اگر تحریم‌ها برطرف نشود بیکاری را حل نمی‌کنیم، نمی‌گویم راه ایجاد اشتغال پایان تحریم‌هاست، اما پایان تحریم‌ها می‌تواند به اشتغال کمک کند.

وی همچنین گفت: اینکه گفته شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات، عده‌ای پولدار می‌شوند، از آن غصه‌های بی‌جایی است که کشور ما را عقب نگه داشته است. اینکه می‌گویند بگذار همه فقیر باشند اما فلان‌کس پولدار نشود، این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ماست که اشتباه است. ما باید به سرمایه‌گذار اعتماد دهیم. همین حرف که یکی پولدار می‌شود و دیگری نه، اختلاف را بیشتر می‌کند یعنی امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم و این حرف کاملا نادرست است. در نظام ما سرمایه‌گذار از امنیت برخوردار است و ما در این زمینه چیزی جز قانون را نمی‌پذیریم.

روحانی در ادامه در پاسخ به یک پرسش که دولت تاکنون چه میزان اعتبار از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص داده است، اظهار کرد: یکی از اهداف مهم ما تولید است. زیرا ما برای رشد اقتصادی و اشتغال به تولید نیازمندیم اکنون نیز بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش تولید و به ویژه بخش برق اختصاص یافته است. ما در ادامه بخشی دیگر از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به تولید اختصاص می‌دهیم.

روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت دو جلسه با شورای هماهنگی اقتصادی داشته است، افزود: سرمایه در گردش نیازمندی اولیه تولید است و در این بخش ما مشکلاتی را در بانک‌ها داشته‌ایم که در حال رفع این مشکل هستیم. ما تلاش می‌کنیم بخشی از تسهیلات بانکی را متقبل شویم. ما در حد توان درآمدی خود از بخش تولید حمایت می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید